Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Backis56
Efter att en stoppklack som sitter på spindeln gick sönder i lördags har bilbatteriet laddats ur. Jag började med att plocka bort däck, bromsok och bromsskiva för att hitta problemet med bromsen. Sen satt jag ihop ok, skiva och däck utan att byta ut spindel/STOPPKLACKEN som är trasig. Så bilen går att köra fast jag inte har någon handbroms vänster bak. Men batteriet var urladdat. Jag fick hjälp med startkablar och kunde köra bilen under lördagen. Det var runt 12 tiden. sedan startade jag bilen kl 19 och 23 och det gick utan problem. Dagen efter var det samma problem igen. Bilen hade inte tillräckligt med kräm för att starta. Eftersom jag kunde starta den flera gånger under samma dag efter starthjälpen borde det inte vara generatorn? Jag hör ett surrande ljud en stund efter att bilen stängts av som verkar komma bakom cd:ns huvudenhet. Batteriet är mindre än ett år. Jag har läst i en annan tråd här på forumet att bilen drar normalt "lite ström" fram till 10 min efter att man stängt av bilen. Har någon tips på vad det kan vara?

MVH Backis
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tror du hade nyckeln i radioläge eller nån dörr öppen under tiden du skruva, så du tömde batteriet. (är en bateriet inte nytt så är det snabbt gjort)

ett halt urladdat batter i full laddar du på 10-15 timmar gissar att du inte görde så länge)
av Backis56
Jag är tacksam för alla svar! Jag blir hellre dumförklarad och hittar felet än hjälplös. OK, jag ska ladda batteriet i morgon och prova om det håller i sig. Vi höll på i 3 h kanske och dörrarna var öppna hela tiden. Men klockan i panelen dog innan vi började jobba med bilen
Användarvisningsbild
av CarMan
alla svar :lol:

jag gissar att du har ett dåligt batteri, så du åker säkert på att byta det.

om vi har ett nytt batteri så kan du ladda ur det på 25 minuter, om nyckeln är i läga 1 (samma som att du en har P läge i på en automat)

varje gång du tömmer ett batteri så får batteriet färre Ampertimmar, så det går fortare o fortare att täma batteriet varje gång (så detta kan ha varit döts stöten, tyver)
av mackan_
Jag lämnde bilen (s60 2,4t -03) hos volvo för att byta fjärderbenslagret. Märkligt nog hade de lyckats dra ut batteriet så jag fick be dem hjälpstarta bilen. Körde i 5-6 minuter på landsväg och sen stannade och den startade utan problem efter att jag tankat. Så nåt konstigt verkar det var, om batteriet är jättedåligt eller vad det nu är som hänt på din bil
av Backis56
Ok, ja konstigt är det... Jag har satt batteriet på laddning idag. tänkte prova om batteriet blir sämre utan att jag kopplar in det i bilen. Då vet jag att batteriet är dåligt i alla fall.
Användarvisningsbild
av Kallemalt
Efter att du laddat batteriet, prova att ta ur säkringen för stereon och se om det är urladdat efter några timmar denna lilla test kan du kanske få fram ett fel.
Jag vet att det ibland kan bli fel i audiopaketet (stereon ) där det blir strömlöst i bilen.
Om det är så kanske du får skaffa en annan radio eller lämna in din på felsökning/reparation.
Lycka till.
av Tartryffel
Kör man inte tillräckligt långa sträckor så laddar man förr eller senare ur batteriet. Så det faktum att bilen startade flera gånger efteråt säger ingenting egentligen.
av Backis56
Jag har bytt bromsbackar m.m. så nu är det bara batteriet kvar. Som jag skrev laddade jag batteriet under natten. Jag mätte med ett testdon och batteriet är fulladdat och generatorn fungerar. Så jag tänkte avvakta och mäta batteriet i morgon med. Jag pendlar med bilen, kör ca 100-150 mil i månaden...
av Tartryffel
Backis56 skrev:Jag har bytt bromsbackar m.m. så nu är det bara batteriet kvar. Som jag skrev laddade jag batteriet under natten. Jag mätte med ett testdon och batteriet är fulladdat och generatorn fungerar. Så jag tänkte avvakta och mäta batteriet i morgon med. Jag pendlar med bilen, kör ca 100-150 mil i månaden...
Hur långt kör du mellan varje start då?
Bakre länkarmsbussning

Bytte de främre bussningarna i bakvagnen till[…]

Dom flesta verkar glömma att vi i Sverige har[…]

Ja det är bara att slå till, 900:- &aum[…]

Elpriset

En sån liten snurra räcker knappt till […]