Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nybliven_volvoist
Hej alla,

Jag har idag satt in en barnstol (Eclipse plus SI av Britax) i passagerarsätet på min Volvo V70 2.4 av 2002 års modell. Det var en del strulande eftersom två extraremmar ska monteras och de passar inte de befintliga öglorna. Fick dra remmarna i kors under stolen och hoppas nu på att de sitter tillräckligt bra. Kollade extra efter vassa kanter, sladdar till whipsplash/kudde m.m. och det såg ok ut. Däremot lyckades jag inte få 100% anläggning mellan stolen och instrumentbrädan trots att jag slet och drog i allt i säkert en timme. Instrumentbrädan är ju lite rundad och tydligen blir det inte helt symmetriskt. Någon som har samma erfarenhet? Kan det vara en risk med ca 1/2 cm glapp i ena kanten? Går det att fixa på något sätt?

Jag resonerar som så att visst, jag kan köpa en ny volvo-stol istället, men varför det när jag redan har en svindyr stol? Inte särskilt lustigt...
Användarvisningsbild
av Ericsson
Samma erfarenheter här! Har i dagarna monterat barnstol (Maxi-Cosi Mobi) med samma erfarenheter (V70 2.4T 2002).

Jag hittar inte några fästöglor framtill, ryktet säger att dom finns under mattan och måste skäras fram...

Funderar på att byta till en Volvostol, men dels så vet jag inte om den verkligen sitter bättre, dels så går den inte att tilta bak/fram vilket är praktiskt när kotten somnar och huvdet börjar hänga fram...
av Tony_BRU
Öglorna finns där, de går att känna om man pressar med handflatan mot mattan.
Användarvisningsbild
av AWWD
Bild

Volvos barnstol har en del brister enligt mina erfarenheter, t ex;
- "tak", dvs långa barn växer ur den innan de egentligen är mogna att sitta framåtvända. I "öppna" stolar kan barnet sitta tills ögonen är i jämnhöjd med ryggstödskanten.
- ej justerbar vinkel (dålig ur komfortsynpunkt, men sannolikt optimalt ur säkerhetssynpunkt...)

Den passar dock bra i bilen vilket kanske är det viktigaste ur säkerhetssynpunkt och den är snabb och lätt att montera.

/AWWD
Användarvisningsbild
av greeeken
nybliven_volvoist skrev:Hej alla,

Jag har idag satt in en barnstol (Eclipse plus SI av Britax) i passagerarsätet på min Volvo V70 2.4 av 2002 års modell. Det var en del strulande eftersom två extraremmar ska monteras och de passar inte de befintliga öglorna. Fick dra remmarna i kors under stolen och hoppas nu på att de sitter tillräckligt bra. Kollade extra efter vassa kanter, sladdar till whipsplash/kudde m.m. och det såg ok ut. Däremot lyckades jag inte få 100% anläggning mellan stolen och instrumentbrädan trots att jag slet och drog i allt i säkert en timme. Instrumentbrädan är ju lite rundad och tydligen blir det inte helt symmetriskt. Någon som har samma erfarenhet? Kan det vara en risk med ca 1/2 cm glapp i ena kanten? Går det att fixa på något sätt?

Jag resonerar som så att visst, jag kan köpa en ny volvo-stol istället, men varför det när jag redan har en svindyr stol? Inte särskilt lustigt...

Har du airbag så ska du ha barnstolen BAK
Användarvisningsbild
av CarMan
AWWD skrev:Bild

- "tak", dvs långa barn växer ur den innan de egentligen är mogna att sitta framåtvända. I "öppna" stolar kan barnet sitta tills ögonen är i jämnhöjd med ryggstödskanten.
- ej justerbar vinkel (dålig ur komfortsynpunkt, men sannolikt optimalt ur säkerhetssynpunkt...)

Den passar dock bra i bilen vilket kanske är det viktigaste ur säkerhetssynpunkt och den är snabb och lätt att montera.

/AWWD
Kanske är så att taket är där för att man inte ska ha barnet sitta i stolen när barnet är fär långt!
tänk på att man vid en krock flyttar sig kanska långt. har du kanten i örånhöjd så lär det finnas risk att kanten hamnar i nacken & barnet kan få nackskador
Användarvisningsbild
av AWWD
CarMan skrev: Kanske är så att taket är där för att man inte ska ha barnet sitta i stolen när barnet är fär långt!
Vad konstigt att det bara är Volvo som insett detta :?:

Hursomhelst upplevde vi Volvostolen som trång då en något över normallång 2,5 åring ej längre rymdes på längden.

CarMan skrev:tänk på att man vid en krock flyttar sig kanska långt
Låter farligt med tak i så fall, då bryter ju barnet nacken när kroppen pressas upp mot taket :?:

/AWWD
Användarvisningsbild
av 58
Jag har upplevt samma sak, när äldsta grabben blev lite över 3 år så satt han rätt illa i volvostolen så vi köpte en kudde med nackstöd så han kunde sitta i baksätet,lite tidigt kanske men han uppfyllde rekomendationerna som gavs.
Användarvisningsbild
av 58
AWWD skrev:Bild

/AWWD
Har du stolen fram är det ju enkelt att justera vinkeln genom att skjuta sätet fram eller bak.
av nybliven_volvoist
Ericsson skrev:Samma erfarenheter här! Har i dagarna monterat barnstol (Maxi-Cosi Mobi) med samma erfarenheter (V70 2.4T 2002).

Jag hittar inte några fästöglor framtill, ryktet säger att dom finns under mattan och måste skäras fram...

Funderar på att byta till en Volvostol, men dels så vet jag inte om den verkligen sitter bättre, dels så går den inte att tilta bak/fram vilket är praktiskt när kotten somnar och huvdet börjar hänga fram...
Jo, öglorna finns där. De är framskurna i min bil. Men däremot så är de för smala för de band som tillhör min stol.

Kan man kanske sätta dit någonting som minskar glappet mellan stol och bräda?

Hör gärna av dig hur det går med volvostolen, om det blir ngn.
Slirande rem v60

Okej, du tror på att kvittret kommer fr&arin[…]

Hej Tänkte att väcka den här tr&ari[…]

Köpa spjällhus.

Det stod på skruvat om man köper spj&au[…]

För att framtida personer med samma/liknande […]