NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Psyko skrev:Alla märkeshandlare brukar serva bilarna innan försäljning.
Vart har du köpt bilen ?

På 12 000 mils servicen byts

-Partikelfilter
-Bränslefilter
-Påfyllning av additiv
-Luftfilter motor
osv osv

Av den anledningen kostar den en del.
Vi har köpt den av en mindre bilhandlare som heter Sundqvist Bil AB.
Ringde Rejmes och det skulle kosta 12600 kr med Volvokort.
Men nu säger en person att partikelfilter inte MÅSTE bytas... jag vet inte men Volvo rekomenderar ju det. Men undrar om man kanske skulle byta partikelfiltret själv... men hur kommer det se ut då när dom skriver i serviceboken och ska stämpla? Eftersom den ändå gått 12.500 mil så tog man ju för givet att servicen var gjord men det var ju ett misstag att man inte kollade upp det först :oops:
Daphne skrev:
Psyko skrev:Alla märkeshandlare brukar serva bilarna innan försäljning.
Vart har du köpt bilen ?

På 12 000 mils servicen byts

-Partikelfilter
-Bränslefilter
-Påfyllning av additiv
-Luftfilter motor
osv osv

Av den anledningen kostar den en del.
Vi har köpt den av en mindre bilhandlare som heter Sundqvist Bil AB.
Ringde Rejmes och det skulle kosta 12600 kr med Volvokort.
Men nu säger en person att partikelfilter inte MÅSTE bytas... jag vet inte men Volvo rekomenderar ju det. Men undrar om man kanske skulle byta partikelfiltret själv... men hur kommer det se ut då när dom skriver i serviceboken och ska stämpla? Eftersom den ändå gått 12.500 mil så tog man ju för givet att servicen var gjord men det var ju ett misstag att man inte kollade upp det först :oops:
Byte Partikelfilter vid 12000 mil är en rekomendation av Volvo. Finns inget
som säger att du MÅSTE byta det då. Det är ju upp till dig som beställare av jobbet
att avgöra. Filtret håller längre än 12000 mil men Volvo kan inte garantera mer mil.
Det som händer när det är fullt är att motorvarningslampan tänds och man får fellogg på
att Partikelfiltret är fullt. Då MÅSTE man byta :wink:

Jag tycker nog att du ska prata med säljande Företag om den "missade" servicen
Daphne skrev: Eftersom den ändå gått 12.500 mil så tog man ju för givet att servicen var gjord men det var ju ett misstag att man inte kollade upp det först :oops:
Enligt konsumentköplagen har du väl 7-14 dagars öppet köp på bilen.. säg till dom där du köpte bilen att du lämnar tillbaka den om dom inte står för servicen :)
En "riktig"service på volvoverkstad ingår alltid partikelfilter byte o påfyllning av aditiv vid 12000mil vet inte hur det påverkar ev garantier o goodwill om det inte är en korrekt utförd service vid 12000......kan bil ännu dyrare om det vill sig illa om man inte utför en service enl. serviceprotokoll....
av Feedan
s6025t skrev:En "riktig"service på volvoverkstad ingår alltid partikelfilter byte vid 12000mil vet inte hur det påverkar ev garantier o goodwill om det inte är en korrekt utförd service vid 12000......kan bil ännu dyrare om det vill sig illa om man inte utför en service enl. serviceprotokoll....
Några garantier eller goodwills finns inte på en bil som är av den årsmodellen som i fråga. Maskinskada gäller förmodligen inte heller beroende på bolag. Sällsynt att något bolag tar mer än 10.000 / 12.000 mil. Så kör på..

Vet inte hur det fungerar på Volvo. Men många andra bilmärken går att läsa av sotmängden/fyllnadsmängd i filtret. Det kan ge ett hum om hur pass fullt filtret är och när det kan bli aktuellt för ett byte.
Mycket stadskörning och fegkörning täpper så klart till snabbare. Låg växel, högt motorvarvtal (gärna konstant) bränner bort genom passiv re-generering.
opA skrev: Enligt konsumentköplagen har du väl 7-14 dagars öppet köp på bilen.. säg till dom där du köpte bilen att du lämnar tillbaka den om dom inte står för servicen :)
Öppet köp finns inte i konsumentköplagen. Den är ett helt frivilligt erbjudande från affärer osv.

Den enda gång det finns lagstadgat öppet köp är vid distansförsäljning.
andreas_lofgren skrev:
opA skrev: Enligt konsumentköplagen har du väl 7-14 dagars öppet köp på bilen.. säg till dom där du köpte bilen att du lämnar tillbaka den om dom inte står för servicen :)
Öppet köp finns inte i konsumentköplagen. Den är ett helt frivilligt erbjudande från affärer osv.

Den enda gång det finns lagstadgat öppet köp är vid distansförsäljning.
Öppet köp finns inte men att reklamera ett köp kan man göra inom 6 månader om det är fel på bilen, jag tycker att det är en kriminell handling av en bilhandlare att sälja en bil som skall servas, man kan göra en överenskommelse om att man själv gör service men de skall informera om att bilen skall servas, jag hade ringt kommunens konsumentrådgivare för att höra vilka rättigheter du har. En släkting till mig köpte en Renault som vattenpumpen m.m gick sönder på efter att 3 månader MRF garantin hade gått ut. Han gjorde reperationerna på en lokal verkstad efter att ha pratat med bilfirman som han köpte hos, de sa tyvärr garantin har gått ut. Jag berättade för honom att han har 6 månaders reklamationsrätt, han tog kontakt med en konsumentvägledare som gav honom rätt, han fick 80% av pengarna tillbaka från bilfirman. Hade jag varit i din situation skulle jag suttit på säljaren kontor nu, har de inte gett dig information hade de fått fixa servicen på bilen....Lycka till...
rent ut sagt ynkligt av firman att inte meddela detta eller göra något åt det innan man säljer bilen. det är den stora anledningen varför många säljer sin v50 etc vid 11 tusen mil ungefär, för att just slippa denna kostnad.
Elpriset

Fast avgift för villa upp tll 63A hos oss (G&[…]

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]