Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Perra N
#32930
Hellrider skrev:
George skrev:Hej!
Jag hade liknande problem och det låter som om det skulle vara ringantennen även för dig. Du kan läsa om mina äventyr här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=5337

OBS! Jag rekommenderar starkt att du inte tar bilen till en biliaverkstad utan hittar en liten men kompetent och engagerad verkstad/mekaniker så slipper du bli ruinerad.

/George
Ja eller också så gör den lilla verkstaden bort sig hejdlöst och måste skicka bilen vidare till en bilia verkstad,så antingen blir du ännu mer ruinerad eller också så vågar inte den lilla verkstaden stå för något så dom råfuskar ihop hela bilen,som dom så ofta gör
"Som dom så ofta gör"?? Låter som skitsnack i mina öron. Har du sett "Insider" om märkesverkstäderna? Jag vet inte hur många kunder jag får till min verkstad som har blivit illa behandlade av märkesverkstäder, oavsett bilfabrikat. Jag kan göra inte alla grejer på alla bilar, men med hjälp av andra mindre verkstadsägar-kollegor, brukar man kunna hjälpas åt med att hitta lösningar som hjälper kunden. I mitt fall reparerar jag exempelvis inte AC-anläggningar, men känner en annan verkstad som gör det till rimliga kostnader. Och kunden blir nöjd och kommer tillbaka till mig när det är dax för service, eller någon annan reparation. Blir ganska irriterad när du drar alla mindre verkstäder över en kam! :x
av Hellrider
#33004
George skrev:Nja, nu rekommenderade jag ju iofs en kompetent och engagerad verkstad. Klåpare skall man aldrig lämna bilen till oavsett hur stora dom är.
Sedan är ju just det här felet välkänt även hos bilia men de låtsas som om det är något annat, och DET är ju rent kriminellt.
/George
Ok så mekanikern skall förutsätta att det är ett visst fel på en bil utan att felsöka då menar du eller,så du kan komma tillbaka nästa gång när det visar sig att felet kvarstår efter byte av antennring,och vara jättegrinig och inte vill betala ett öre?? är det så du menar,,?
av Hellrider
#33005
Perra N skrev:
Hellrider skrev:
George skrev:Hej!
Jag hade liknande problem och det låter som om det skulle vara ringantennen även för dig. Du kan läsa om mina äventyr här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=5337

OBS! Jag rekommenderar starkt att du inte tar bilen till en biliaverkstad utan hittar en liten men kompetent och engagerad verkstad/mekaniker så slipper du bli ruinerad.

/George
Ja eller också så gör den lilla verkstaden bort sig hejdlöst och måste skicka bilen vidare till en bilia verkstad,så antingen blir du ännu mer ruinerad eller också så vågar inte den lilla verkstaden stå för något så dom råfuskar ihop hela bilen,som dom så ofta gör

"Som dom så ofta gör"?? Låter som skitsnack i mina öron. Har du sett "Insider" om märkesverkstäderna? Jag vet inte hur många kunder jag får till min verkstad som har blivit illa behandlade av märkesverkstäder, oavsett bilfabrikat. Jag kan göra inte alla grejer på alla bilar, men med hjälp av andra mindre verkstadsägar-kollegor, brukar man kunna hjälpas åt med att hitta lösningar som hjälper kunden. I mitt fall reparerar jag exempelvis inte AC-anläggningar, men känner en annan verkstad som gör det till rimliga kostnader. Och kunden blir nöjd och kommer tillbaka till mig när det är dax för service, eller någon annan reparation. Blir ganska irriterad när du drar alla mindre verkstäder över en kam! :x
Japp det gör jag med tanke på hur fruktansvärt ofta det kommer bilar från mindre ställen
av Perra N
#33058
Och jag få ofta hit bilar som varit på märkesverkstäder. Hög timdebiteringskostnad verkar inte automatiskt ge någon direkt hög servicegrad.
Finns ju klart undantag, jag har jobbat på Bilmånsson i Eslöv och Hörby, och de verkstäderna var omtyckta av kunderna. Vi hade mycket Lund och Malmö kunder som hade tröttnat på Bilia.
Användarvisningsbild
av George
#33075
Hellrider skrev:
George skrev:Nja, nu rekommenderade jag ju iofs en kompetent och engagerad verkstad. Klåpare skall man aldrig lämna bilen till oavsett hur stora dom är.
Sedan är ju just det här felet välkänt även hos bilia men de låtsas som om det är något annat, och DET är ju rent kriminellt.
/George
Ok så mekanikern skall förutsätta att det är ett visst fel på en bil utan att felsöka då menar du eller,så du kan komma tillbaka nästa gång när det visar sig att felet kvarstår efter byte av antennring,och vara jättegrinig och inte vill betala ett öre?? är det så du menar,,?
Nej det menar jag inte och om du hade läst min länk så hade du också sett att det ingick felsökning hos den lilla verkstaden. Det fel som min bil hade är också välkänt, det är flera på detta forum som tipsat mig om det. Att en så stor firma som bilia med alla de tusentals bilar som dom får in varje år skulle vara ovetande om detta fel på min biltyp verkar föga sannolikt. Tom den lilla verkstaden jag lämnade in bilen till kände till detta "typfel" och hade åtgärdat flera bilar som haft det.
Engagemang och kompetens är inget som styrs av hur stor eller liten verkstaden är, det torde vara ganska tydligt om man läser om det jag varit med om. Jag kan bara återupprepa det jag skrivit tidigare, att man naturligtvis inte skall lämna in bilen till någon klåpare, oavsett hur stor eller liten verkstaden är. Ibland blir det fel ändå, i mitt fall berodde det på att bilia låg närmast där jag bor och det var då naturligt för mig att ta dit bilen. Om man inte vet vilken verkstad som är bra respektive dålig kan man ju alltid fråga vänner, eller här på forumet eller kolla hos arn om en viss verkstad haft många anmälningar eller tom kolla med tidigare ägare till bilen, de kanske har haft samma verkstad hela tiden och är jättenöjda.
Säg till om du behöver tips om en bra verkstad så kan jag ge dig numret till den lilla kompetetnta och engagerade verkstad som jag gick till efter biliafiaskot.

Mvh
George [/code]
av Hellrider
#33124
George skrev:
Hellrider skrev:
George skrev:Nja, nu rekommenderade jag ju iofs en kompetent och engagerad verkstad. Klåpare skall man aldrig lämna bilen till oavsett hur stora dom är.
Sedan är ju just det här felet välkänt även hos bilia men de låtsas som om det är något annat, och DET är ju rent kriminellt.
/George
Ok så mekanikern skall förutsätta att det är ett visst fel på en bil utan att felsöka då menar du eller,så du kan komma tillbaka nästa gång när det visar sig att felet kvarstår efter byte av antennring,och vara jättegrinig och inte vill betala ett öre?? är det så du menar,,?
Nej det menar jag inte och om du hade läst min länk så hade du också sett att det ingick felsökning hos den lilla verkstaden. Det fel som min bil hade är också välkänt, det är flera på detta forum som tipsat mig om det. Att en så stor firma som bilia med alla de tusentals bilar som dom får in varje år skulle vara ovetande om detta fel på min biltyp verkar föga sannolikt. Tom den lilla verkstaden jag lämnade in bilen till kände till detta "typfel" och hade åtgärdat flera bilar som haft det.
Engagemang och kompetens är inget som styrs av hur stor eller liten verkstaden är, det torde vara ganska tydligt om man läser om det jag varit med om. Jag kan bara återupprepa det jag skrivit tidigare, att man naturligtvis inte skall lämna in bilen till någon klåpare, oavsett hur stor eller liten verkstaden är. Ibland blir det fel ändå, i mitt fall berodde det på att bilia låg närmast där jag bor och det var då naturligt för mig att ta dit bilen. Om man inte vet vilken verkstad som är bra respektive dålig kan man ju alltid fråga vänner, eller här på forumet eller kolla hos arn om en viss verkstad haft många anmälningar eller tom kolla med tidigare ägare till bilen, de kanske har haft samma verkstad hela tiden och är jättenöjda.
Säg till om du behöver tips om en bra verkstad så kan jag ge dig numret till den lilla kompetetnta och engagerade verkstad som jag gick till efter biliafiaskot.
jo men snälla,du måste ju ändå förstå vilka som känner till kända fel mest,,vilka tror du dom som har inne 1000 bilar i veckan eller 7?
Det fiaskot har ju garanterat varit någon form av missförstånd eller flera fel på bilen

Mvh
George [/code]
Användarvisningsbild
av George
#33164
Missförstånd?
Har du läst min länk om vilka problem jag haft med bilia?
Jag ser bara två möjligheter:

Det ena är ren och skär inkompetens från mekens sida, det är allvarligt, vad som är ännu mer allvarligt är att han inte tar hjälp av någon av sina kolleger när han själv uppenbarligen inte klarar en logisk felsökningskedja, att börja byta ut dyra "boxar" utan att först testa sånt som är billigare (en ringantenn kostar 192 kr tror jag) är inte seriöst och dessutom försöker han lura mig att tro att det är enda möjligheten.

Den andra möjligheten är om möjligt ännu mer graverande, och det är helt enkelt att bilia har som policy att blåsa sina kunder på så mycket pengar som möjligt, man har kanske blivit lite fartblind av alla tjänstebilar som man haft inne och har svårt att förstå att en del faktiskt måste betala ur egen ficka.

Bilia gör ju gärna stort nummer av att man kan få sin "egen" mekaniker som man ska kunna ha förtoende för och det låter ju bra, MEN det vore ju intressant att få veta hur upplägget är internt, betyder det att varje mek har en budget som måste uppnås? Om så är fallet så är det kanske inte så konstigt att meken handlat som han gjort, om han ligger ridsigt till måste han ju blåsa nån fåne för att kunna hålla sin budget...
Som sagt så vet jag inte hur upplägget är hos bilia men jag har svårt att se någon annan förklaring. Oavsett vilket av de två fallen det är så är det helt förkastligt beteende.
Du är välkommen att försöka förklara det på något annat sätt.

/George
av Hellrider
#33235
George skrev:Missförstånd?
Har du läst min länk om vilka problem jag haft med bilia?
Jag ser bara två möjligheter:

Det ena är ren och skär inkompetens från mekens sida, det är allvarligt, vad som är ännu mer allvarligt är att han inte tar hjälp av någon av sina kolleger när han själv uppenbarligen inte klarar en logisk felsökningskedja, att börja byta ut dyra "boxar" utan att först testa sånt som är billigare (en ringantenn kostar 192 kr tror jag) är inte seriöst och dessutom försöker han lura mig att tro att det är enda möjligheten.

Den andra möjligheten är om möjligt ännu mer graverande, och det är helt enkelt att bilia har som policy att blåsa sina kunder på så mycket pengar som möjligt, man har kanske blivit lite fartblind av alla tjänstebilar som man haft inne och har svårt att förstå att en del faktiskt måste betala ur egen ficka.

Bilia gör ju gärna stort nummer av att man kan få sin "egen" mekaniker som man ska kunna ha förtoende för och det låter ju bra, MEN det vore ju intressant att få veta hur upplägget är internt, betyder det att varje mek har en budget som måste uppnås? Om så är fallet så är det kanske inte så konstigt att meken handlat som han gjort, om han ligger ridsigt till måste han ju blåsa nån fåne för att kunna hålla sin budget...
Som sagt så vet jag inte hur upplägget är hos bilia men jag har svårt att se någon annan förklaring. Oavsett vilket av de två fallen det är så är det helt förkastligt beteende.
Du är välkommen att försöka förklara det på något annat sätt.

/George
ja jag kan ju garantera att det inte handlar om någon budget,däremot kan meken gjort en miss,eller så har du helt enkelt inte blivit 200%informerad om hur felsökningen gick till,och ja det är ju tyvärr då ett misslyckande från deras sida!det håller jag med om till 100%
men jag är övertygad om att det finns en logisk förklaring!!

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]