Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har pratat med min ÅF och konsolen 8626020 kostar hos dom 788:-.
Lite skruv behövs också och de låg på 10 och 4kr/st.

EDIT:
Verkar som konsolen kallas för ratt signalkudde/ring hos skrotarna.
Det är väldigt ofta som skrotarna inte skriver in artikelnumret så man måste söka mycket mer aktivt. Tyvärr är de dåliga på att fota grejerna också så ofta får man ringa och fråga när man väl hittar något som verkar intressant. Just konsollen kan betecknas "strömställare", "ratt", "konsoll" m.m. m.m.

Min kudde skickades med posten! Säkert inte riktigt tillåtet men å andra sidan var det inte tillåtet att sälja kudden till mig så... :wink:
Jönköpingsbildemontering har varit väldigt hjälpsamma, de har ett antal med det artikelnumret och det till ett bättre pris än nytt. Benämningen de har är kabelhärva :D
Du ser! Man måste vara lite detektiv och lite "om sig och kring sig" när det gäller delar från skroten. Man kan hitta saker som är "omöjliga" att hitta bara man jobbar lite.

JB är en av de bästa volvoskrotarna i Sverige! Karstorp är också mycket bra.

Givetvis ska priset vara bättre på skroten än att köpa nytt...det är ju trots allt begagnade grejer!

Har du hittat alla knapparna också?
Ja och nej angående knapparna. Att hitta från -00 verkar svårt, så jag har tagit från en 01:a. Chansning men vad gör man? Det "ska" vara samma fram till MY03. Allt enligt den info som finns att tillgå på webben och ett välkänt program från Volvo.

Det är samma artikelnummer, det är den info jag lyckats få fram. Enligt min Volvo ÅF så ska det funka. Återstår att se hur detta slutar :mrgreen: Nu är det ballongen kvar och där misstänker jag att det kommer krävas lite mer insats än att surfa. :)
Du kommer bli väldigt nöjd med att ha treekrad ratt stället för den trista fyrekrade. Ergonomin är mycket bättre, inte bara i själva greppet utan framförallt rattknapparnas placering.

Jag hittade faktisk min kudde på laga.se! Dock fick jag ringa och lirka lite för att få loss den. Som sagt tror jag chansen är större att hitta en hos någon lite mindre skrot...de som kanske inte har myndigheternas ögon på sig lika mycket.
Nu har jag fått tag i en airbag också. Kan kanske bli ett projekt till helgen att byta ratt :) Väntar bara på att det ska trilla in lite paket. Glömde dock att jaga rätt på en svängningsdämpare så en sån får jag leta rätt på och beställa.
Man ska inte ta ut segern i förskott. Nu ser det plötsligt mörkt ut med en knallpåse. Säljaren går inte att få tag på :cry: Har dock inte betalt något så ur den synvinkeln har jag inte förlorat något heller. Men trist är det.

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]