NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xagge
Jag ska köpa nya vinterdäck med aluminiumfälg till min S40 2.0D 08.
Frågan är vilken dimension, när jag skriver in regnumret på dackonline.se och på bythjul.com så får jag upp olika dimensioner.

Bythjul.com säger att 195/65 15 men dackonline säger 205/55 16. Visserligen är 205/55 16 orginal och det är vad som sitter på nu med sommardäcken. Jag vet att dom mindre motoralternativen har 195/65 15 som orginal.

Någon som har vet något om detta? Jag skulle vilja gå ned en storlek på fälgen och bredden just för vägegenskaperna på vinterdäck. Sen är 15 tummarna några tusenlappar billigare med nya Hakkapellitta 7.

/W
Det går inte att använda 15" däck till din bil då diametern på bromsarna är förstora för att kunna ha 15" fälgar.

Det minsta du kan ha är 16" fälgar, därför är bilen utrustad som standard med 205/55 16.

Bythjul.com ger dig totalt felaktiga uppgifter angående din bilmodell och om du inte tror mig så beställ och se sedan vilket bekymmer du kommer att få, det blir nog att betala för de dyrare däcken!
Jag kör originalfälgarna Cygnus 16" med dimensionen 205-55 16" (Gislaved Nordfrost 5).
jumu01 skrev:Det går inte att använda 15" däck till din bil då diametern på bromsarna är förstora för att kunna ha 15" fälgar.

Det minsta du kan ha är 16" fälgar, därför är bilen utrustad som standard med 205/55 16.

Bythjul.com ger dig totalt felaktiga uppgifter angående din bilmodell och om du inte tror mig så beställ och se sedan vilket bekymmer du kommer att få, det blir nog att betala för de dyrare däcken!
Däremot så skickade dom (Bythjul.com) fälgar med rätt navmått (Ace Soja 7.0x16 5/108 ET45 63.4)
så man slipper navringar som sitter kvar på navet när man plockar av fälgarna.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]