Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har en s60 2.4t - 01

Fick ett problem med bilen här om dagen. När jag startade bilen hade den lite orolig tomgång. När jag sedan skall köra så känns det som om 100 hästkrafter har gått och lagt sig? även att laddtrycket på turbon har gått ner från 1.0 till 0.3 vid full gas. Den rycker även lite när man kör på motorvägen i ca 110 khm.

vad kan vara felet tror ni? har hör talas om att gasspjället kan vara sönder.

Tacksam för svar.
Är den trimmad (laddar 1 bar skriver du)? Hur långt har den gått?

Som carman skrev i något inlägg så stryper ju elektroniken hela motorn om nåt är galet, så det kan vara helt i sin ordning att den känns slö.

Rycken låter ju som spjällhuset, har du rengjort det?
Du lär få ett bra svar om du läser ut felkoderna ur bilen hur som helst
mackan_ skrev:Är den trimmad (laddar 1 bar skriver du)? Hur långt har den gått?

Som carman skrev i något inlägg så stryper ju elektroniken hela motorn om nåt är galet, så det kan vara helt i sin ordning att den känns slö.

Rycken låter ju som spjällhuset, har du rengjort det?
Du lär få ett bra svar om du läser ut felkoderna ur bilen hur som helst

Jo det är steg 1 chip i den. har gått ca 16000 mil nu. nej jag har inte haft bilen så länge så jag har inte gjort något alls med den. Testade att starta den idag när motorn var kall, tomgången är väldigt orolig och när man kör så har den ingen kraft på gasen längre..och ladd trycket är dåligt även. kanske får åka till volvo och kolla felkoder på den då. Tänkte bara höra om det var något vanligt fel på dessa bilar. :)
S.t.r.a.n.D skrev:Jaa ett tips är ju att kolla felkoderna, brukar ge bra svar eller iaf visning i rätt riktning.

Förutom spjällhuset som är populärt fel på dessa så kan det även vara LMM eller magnetventilen.
Idag var jag med bilen hos volvo och kollade felkoderna. Fick följande fel LMM för lågt värde, och turboflöde förhögt.
Lånade en LMM av en kompis för att testa om det var den som var fel men det var det inte. Turboflöde antar jag är en fel kod eftersom bilen är chippad och har högre laddtryck eller?

Måste vara någon slang som har hoppat av eller gått hål ??
Jag får ingen felkod för att min är chippad.
Skulle kunna vara magnetventilen, den brukar inte ge någon felkod när den går sönder.
Men om det ENDAST är den som gått sönder så vette tusan om bilen ska rycka, det tror jag inte. Den kommer vara slö som faan (speciellt när du är van med chippad) men ändå gå relativt jämt. Den går ju in i en nödmode med bara grundladd.
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]