Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
Skulle tro att just rengsensorn lägger på en tusenlapp eller två. Gissar att både själva rutan samt jobbet är lite dyrare än för de vanliga rutorna.

(Driver64, är du med på forumgas.se?)
Hursomhelst så var det värt varenda krona att ha en vindruta som man ser igenom vid möte i mörker och även om solen står lågt! :)

(Jomenvisst finns jag på ForumGas.se! /AndersH :) )
av Fred
Driver64 skrev:Hursomhelst så var det värt varenda krona att ha en vindruta som man ser igenom vid möte i mörker och även om solen står lågt! :)
Det kan jag vittna om också! Min ruta var hemsk när jag köpte min bil...som att ha ett frostfilter framför sig vid motljus...usch...
Driver64 skrev:(Jomenvisst finns jag på ForumGas.se! /AndersH :) )
Det är bra det, ju fler vi är desto bättre! :D
av Fred
En sak att tänka på är att OM man råkar ut för en "flygande besiktning" av farbror Blå så kan man få böter om rutan är för sliten. Dock är nog den risken rejält mycket mindre än risken att bli bländad och köra av vägen i vintermörkret...eller att man kör på något/någon...

Är den riktigt sliten rekomenderar jag att du byter den. Det kostar en slant men du kommer älska känslan av att sikten är som om inget fanns framför dig och verkligheten! :D Om du inte byter den och råkar köra på någon på grund av den kommer du hata dig själv resten av livet, tro mig!

Om du gör det rätta och bestämmer dig för att byta ruta, tänk på att byta torkarblad samtidigt. Du vill inte ha gammalt repigt gummi svepande över den fina nya glasytan! :D
Ja du har iof rätt men 5-6000 har jag inte råd med tyvärr. Ska kolla om det kan gå på försäkringen annars får det vara. Tack för råd.

Fred skrev:En sak att tänka på är att OM man råkar ut för en "flygande besiktning" av farbror Blå så kan man få böter om rutan är för sliten. Dock är nog den risken rejält mycket mindre än risken att bli bländad och köra av vägen i vintermörkret...eller att man kör på något/någon...

Är den riktigt sliten rekomenderar jag att du byter den. Det kostar en slant men du kommer älska känslan av att sikten är som om inget fanns framför dig och verkligheten! :D Om du inte byter den och råkar köra på någon på grund av den kommer du hata dig själv resten av livet, tro mig!

Om du gör det rätta och bestämmer dig för att byta ruta, tänk på att byta torkarblad samtidigt. Du vill inte ha gammalt repigt gummi svepande över den fina nya glasytan! :D
av Fred
Som redan nämts i tråden, åker du till en glasfirma så kommer de se till att det går på försäkringen...garanterat! 8)
Användarvisningsbild
av Brainy
Dock är det ju bedrägeri om det nu är som så att det eg. inte går på försäkringen. Så bäst är ju att ringa och höra med försäkringsbolaget först eftersom det råder vissa tveksamheter.

/Anders
Glasfirman har försäkringsbolagets förtroende att bedöma skadan och om det täcks av försäkringen. Så åker man till glasfirman med sin repiga och dåliga ruta och frågar, och glasfirman säger "javisst", så är det inget bedrägeri (av bilägaren iallafall).
De tar inga foton på rutan heller, och vid byte går rutan oftast sönder.
av Fred
Det är helt sant att det rent tekniskt är bedrägeri...men frågan är om en praxis som anammas av en hel bransch verkligen kan betecknas som bedrägeri. Försäkringsbolagen måste ju känna till att det är på det här viset och blunda för det.

Personligen var jag tveksam till att ta ut min nya ruta på försäkringen men handlaren där jag köpte bilen insisterade på att det skulle göras så och jag kunde egentligen inte göra så mycket. Jag hävdade att rutan skulle bytas på grund av att den var mycket sämre än vad jag kunde se den mulna dagen jag köpte bilen. På väg hem mörknade det (jag hade 20 mil hem) och då såg jag hur mycket jag blev bländad av mötande trafik. De sa att jag skulle skriva en skadeanmälan om ett stenskott och så tog de självrisken. Då ska man veta att firman är en av de största volvoåterförsäljarna i mellansverige.

Mvh
/Fred
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]