Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
hej
har bekanta som åker BMV AUDI VW MB, kan bara säga de bilarna är inte felfria. verkar sammantaget ha lika lite eller mycket fel som volvo. har själv en gammal taxi som sköter sig hyfsat.
isak

PS skaffa dig en PPC den betalr sig om du köper en V70
greeeken skrev:För att svara på din fråga utan massa onödigt skit så ju senare modell desto bättre.
Barnsjukdomar är fixade med mera.
:lol: Nu tror jag att rikets intelligens-reserv slog till... :roll: :P
Användarvisningsbild
av wissel
Håller med tidigare inlägg, med din budget så bör du kunna köpa en 140-170 hk V70 årsmodell 2004-2005 med cirkus 10 k på mätaren och 1-3ägare. Ju mera du undviker Turbo, "R " "T" osv ju större chans att få en V70 som kan rulla med ett minimum av reparationer, bortsett från den veka framvagnen som alla V0LVisar har. Stenkoll på Servicebok och äkta stämplar är ett måste, inga garagepulare med "egna" stämplar gäller. Inga sänkningar av chassit, "häftiga" fälgar, med idiotdäck o 40 profil för då har bilen körts av någon "glad" ungdom, och javisst jag var likadan på den tiden, körde skiten ur det mesta i bilväg bara för att se.......köp dig en gubb bil så har du troligen en av världens bästa bilar och säkerheten får du på köpet.Lycka till o leta nog, då vinner du....Freddie
av joppepi
isak skrev:hej
har bekanta som åker BMV AUDI VW MB, kan bara säga de bilarna är inte felfria. verkar sammantaget ha lika lite eller mycket fel som volvo. har själv en gammal taxi som sköter sig hyfsat.
isak

PS skaffa dig en PPC den betalr sig om du köper en V70
PPC? Googlade och hittade ett triminstrument, menar du det? På vilket sätt lönar det sig?? :???:
Användarvisningsbild
av isak
exakt vad jag menade du har någon rabatt genom att du är medlem i forumet.
den där läser ut felkoder som du själv raderar. vet ej exakt pris i dag har för mig mitt gick på 1200
isak
Användarvisningsbild
av flyvert
Även om man håller sig till "icke-R/T" bilar kan man få problem.

Allt nedanstående hände innan 10.000 mil på min bil från 2004 som är körd med "normal körstil" - det mest sitter på 140 hk sugmotorer utan AWD.

- byte manövercylinder för koppling
- oljeläckage vinkelväxel (isärtagning + packningsbyte) [AWD specfikt]
- byte vinkelväxel p.g.a. skador på splines [AWD specfikt]
- flera hjulinställningar, tuggar fortfarande däck bak
- byte bakre krängningshämmare
- byte främre krängningshämmare
- byte styrutslagsbegränsare
- byte främre stötdämpare [R specifikt]
- byte lambdasond (förvärmning trasig)
- byte oljekylare
- byte högtalare i passagerardörr p.g.a. skrammel
- byte 4 st hjullager (varav två på samma hjulposition)
- byte 2 st ABS-givare
- byte 3 st bromspedallägesgivare [DSTC specifikt]
- byte passagerarstolsunderrede
- byte bakrutetorkarmotor
- byte värmefolie i backspeglar
- byte oljekvalitésensor [R specifikt]
- byte växelvajer
- felsökning av oljud i stereon (visade sig vara överhörning av Four-C effektsignalen till stötdämparna) [R specifikt]
- glappkontakt i kablage till bakluckan

Sen vill jag påpeka att en fullt ifylld servicebok "från märkesverkstad" inte automatiskt innebär att bilen har fått all "omvårdnad" den behöver.
Det finns faktiskt seriösa firmor som jobbar för halva originalverkstadskostnaden och som levererar minst lika bra resultat.

/f
av joppepi
flyvert skrev:Även om man håller sig till "icke-R/T" bilar kan man få problem.

Allt nedanstående hände innan 10.000 mil på min bil från 2004 som är körd med "normal körstil" - det mest sitter på 140 hk sugmotorer utan AWD.

- byte oljekylare
- byte 2 st ABS-givare
- byte växelvajer
- felsökning av oljud i stereon (visade sig vara överhörning av Four-C effektsignalen till stötdämparna) [R specifikt]

Sen vill jag påpeka att en fullt ifylld servicebok "från märkesverkstad" inte automatiskt innebär att bilen har fått all "omvårdnad" den behöver.
Det finns faktiskt seriösa firmor som jobbar för halva originalverkstadskostnaden och som levererar minst lika bra resultat.

/f
Jag börjar ana att om läser sådana här forum för mycket så vågar man inte köpa någon bil över huvud taget :wink:
Användarvisningsbild
av flyvert
joppepi skrev:
flyvert skrev:Även om man håller sig till "icke-R/T" bilar kan man få problem.

- byte oljekylare
- byte 2 st ABS-givare
- byte växelvajer

/f
Jag börjar ana att om läser sådana här forum för mycket så vågar man inte köpa någon bil över huvud taget :wink:

Nä, se det bara som en fingervisning om vad som kan hända på vilken vovve som helst innan 10.000 mil.
Glömde förresten att nämna att regnsensorn är bytt (inte standardutrustning, men lockar kanske en beg. bil spekulant - en regnsensor ÄR INTE en ande som torkar rutan när det krävs utan bara en mackapär som FÖRSÖKER klura ut om det finns vattendroppar på c:a 10 cm2 av framrutan).

Det lär finnas många volvobilar som inte har drabbats av det jag fått fixa på min bil, men det lär finnas (procentuellt räknat) mycket färre "bilar tillverkade i Asien" som kan uppvisa samma sjukjournal och därför ge ägaren mindre huvudvärk och hål i plånboken.

/f
av Fred
Listan bekräftar bara det vi redan sagt: Volvo är absolut inte bekymmersfri, vilket exemplar man än väljer! Många av de uppräknade felen är dessutom väldigt vanliga.

Jag har svårt att tro Toyota-ägarna skulle känna igen sig i en så pass lång lista.

Dock ska det sägas, precis som joppepi redan reagerat på, att i forum tas problemen upp...inte det som inte är problem. Visst ser man ibland trådar där folk skriver hur nöjda de är men de är inte många...

Inte så konstigt dock, hur ofta berättar du för folk de bra grejerna med ditt jobb jämfört med hur ofta du gnäller på det...? :wink: (OBS! Retorisk fråga så svara inte...det blir lite väl OT! :D )

Sen vill jag också säga att detta forum och svxc är en BRA anledning till att välja en Volvo. Köper man en Toyota så är man rätt utelämnad till sina egna kunskaper eller verkstäder när problem uppstår, även om de antagligen sällan gör det. :wink:

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]