Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

går enbart från läge 0 till läge 1, sedan går det inte att vrida längre. Instrumentlyset tänds men det går ej att trycka ned bromspedal eller flytta växelspaken bort från läge Park.

Har demonterad undre kåpan och lossnad på den svarta "stickkontakten" innehållande en vit "arm" som kan tryckas in. Det låter i närheten av växelspaken när den vita armen trycks in men ingenting händer.
Jag har provad båda nycklarna åt båda håll. Båda nycklarna kan jag öppna och stänga bilens dörrar med.

Önskar tips på vad skall till (interlocks??) för att nyckeln skall starta bilen, då jag ej kommer till läge 2.
Växelspaken sitter som gjutet i läge "P".

Janne
jibe2455 skrev:går enbart från läge 0 till läge 1, sedan går det inte att vrida längre. Instrumentlyset tänds men det går ej att trycka ned bromspedal eller flytta växelspaken bort från läge Park.

Har demonterad undre kåpan och lossnad på den svarta "stickkontakten" innehållande en vit "arm" som kan tryckas in. Det låter i närheten av växelspaken när den vita armen trycks in men ingenting händer.
Jag har provad båda nycklarna åt båda håll. Båda nycklarna kan jag öppna och stänga bilens dörrar med.

Önskar tips på vad skall till (interlocks??) för att nyckeln skall starta bilen, då jag ej kommer till läge 2.
Växelspaken sitter som gjutet i läge "P".

Janne
Låter som ditt tändningslås gett upp. Testa att smörja det med låsolja för att se
om det släpper
beställ ett nytt tänningslås
Precis samma fel fick jag på min V70 D5 -06 igår när jag skulle hem från jobbet Nyckeln gick till läge 1 sen var det tvärnit så det blev bärgare hem(Falckassistans = Nada kostnad). Nu har jag tagit bort tändningslåset och blåst det med tryckluft smörjt det med ASSA låsolja blåst det igen osv...... ingen skillnad :x men när jag ändå hade grejorna på bänken så ska man ju klämma och känna på allt :) och när jag med tummen tryckte in spärren till rattlåset så gick det att vrida nyckeln precis som det ska. så jag tog helt enkelt och tryckte in spärren och borrade ett 2 mm hål genom aluminiumhuset rakt in i spärren och knackade in ett låsstift och vips så funkade låset som det ska men utan rattlåsfunktion. Nytt lås ska beställas på måndag men det är c:a 1 dags leveranstid på detta då de beställs från Tyskland kodade för samma nycklar så man slipper byta dörrlås osv. om man nu inte vill ha olika nycklar.

*reservdelskostnaden är halva upplevelsen med att ha volvo*
Hmmm, verkar vara smittsamt. Har en V70 D5 -07 manuell växl.
Måste vara dålig kvalitet på låsen, paja efter 2 år???? Fick exakt samma fenomen nu ikväll. Nyckeln går bara att vrida till steg 1 sedan är det stopp. Dock släpper mitt rattlås i detta läge. Testat med låsolja, lirkat och knackat lite försiktigt, provat båda nycklarna. Blir väl att ringa bärgning i morgon, surt. :(
Nytt tändningslås monterat och klart på Volvo till fyndpriset :lol: 4060kr!!! Ska försöka att få dem att ta en del av summan på garanti. Det kan ju bara rimligtvis inte paja efter två år.

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]