Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anteh
Hej jag har fått följande förslag, borde jag kunna knö in något ytterligare? Bilen ska tas ut som personalbil.
Något jag borde tänka på innan jag slår till?
Funderar på grenuttag för kupé värmare samt ev Alufälj på vinterdäcken

Volvo V70 II 2,5FT Business Momentum
Automat AWTF-80 SC
Ljudanl: High Performance,
Nyckelavst. kr-kudde pass
Besiktningskostnad,
Drag fast utan nivåregl m +,
Skålade gummimattor Offblack,
Kapselsats 16" Volvo,
Vintedäck Nokian NODP205/60R16 Hakka 5

Pris 322.000
av perhall
Det finns några trådar till om liknande bilar (även infon om liknande specade 2,4D borde vara värdefull för dig)
av perhall
anteh skrev:Är 2,4D ett livärdigt alterantiv?
Hur ska man tänka vid köp av tjänstebil, vad ger "bang for the buck"?
För mig är det inte det, rätt olika motorer... Men paketsammansättningen är likartad (även om det är mer rabatt på 2,4D) och om man får info om hur mycket extra rabatt utöver volvos annonserade pris man får kan man nog ha nytta av det PH
av ztaffans
anteh skrev:Hej jag har fått följande förslag, borde jag kunna knö in något ytterligare? Bilen ska tas ut som personalbil.
Något jag borde tänka på innan jag slår till?
Funderar på grenuttag för kupé värmare samt ev Alufälj på vinterdäcken

Volvo V70 II 2,5FT Business Momentum
Automat AWTF-80 SC
Ljudanl: High Performance,
Nyckelavst. kr-kudde pass
Besiktningskostnad,
Drag fast utan nivåregl m +,
Skålade gummimattor Offblack,
Kapselsats 16" Volvo,
Vintedäck Nokian NODP205/60R16 Hakka 5

Pris 322.000
Tycker att det verkar bli en fin bil. En sak bara, Nokia har ju kommit med nästa generation dubbdäck Hakka 7 så naturligtvis ska du ha de istället.
Lycka till!!!
av anteh
Tack för synpunkter.

Vad skiljer 2,4D motorn från 2,5FT. Jag fick för mig att flexifulen var ett självklart val vid tjänstebild då den ger rabatt på förmånsvärdet. Å andra sidan har jag förstått att den är törstig. Har aldrig kört dieseln.

Vore mycket tacksam för en sammanfattning av skillnaderna!

/Ante
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej Ante!

Visst är 2,5FT billigare som tjänstebil. Jag kör själv ca 3000 mil om året (väldigt lite i tjänsten) och räknar inte hem en 2,4D mot en 2,5FT. Även om jag räknar bort bränsleförbrukning etc så diffar det ändå 600-700 netto kr per månad till 2,5 FT:s fördel. Och då har jag inte räknat med gratis parkering etc. Den nya 2,5:an är dessutom jäkla trevlig och med en massiv vridmomentsplatå på 340 Nm (40 mer än den "gamla" 200-hästaren). Högt för en bensinare alltså. Dessutom 231 hästar vilket börjar närma sig den gamla T5:an i effekt. Denna platå går dessutom från låga 1750 till nästan 5000 varv. På detta har du den nya manuella lådan som har en ren överväxel vilket inte heller fanns på den gamla. Motorvarvet vid motorvägsfart är väldigt lågt och bra.Trevligt!

Sedan har dieseln den trevliga dieselvärmaren vilket är ett billigt tillval. Men för mig motiverar inte detta skillnaderna i pris. 2,5FT:n har en elektisk värmning av luften till framrutan vilket är fiffigt och elektrisk motorvärmare som standard.

Men smaken är som baken. Detta är min åsikt.
av anteh
Tack det blir en 2,5 FT.

Angående fälgar, jag blir erbjuden 17" sommarhjul mot ett tillägg på 10.000. Vinterhjulen blir då 16" alu.

Borde jag kunna knö i detta inom 320.000 SEK?

Är 16" tråkiga - vad säger ni?

/Ante

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteriby[…]

Här måste man istället ut till[…]

Har du något Art.nr eller liknande på[…]

Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]