Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rollej
Jag har en S60 AWD årsmodell -02 vars vänstra bakhjul låser sig när jag backar om bilen stått stilla och det är kallare än minus 15.
Vad orsakar detta ? När jag kör framåt så släpper det igen.
Användarvisningsbild
av Whisky
Handbromsen torde väl vara boven i dramat... Du skriver inte om du alltid drar åt den, men jag antar at du gör det? Om du inte drar åt den kan det ändå vara den som är boven i dramat...
Låter som om du behöver service på handbromsen. Hoppas inte någon back har släppt... har för mig det kunde bli dyrt.
av nevyn
Det här problemet hade jag med, men det löste sig när jag började köra bilen lite mer. Det var alltså bara när den stod still för mycket. Men inte säkert det är samma för dig.
Användarvisningsbild
av munin
Hade samma problem på min v70 02 sök på "handbroms problem" hittar du lite info. I vilket fall som helst var det backarna som släppt för mig, har för mig att jag betalade runt 700 för backarna gjorde arbetet själv.
Användarvisningsbild
av henka35
Har du kollat att det inte sitter is i bromsskölden. Hade de problemet under julen. Försvann då jag tinade upp den i varmgarage.
av svensen
rollej skrev:Jag har en S60 AWD årsmodell -02 vars vänstra bakhjul låser sig när jag backar om bilen stått stilla och det är kallare än minus 15.
Det kan ikke ha noe med frihjulet å gjøre, da?
Det er vel ikke Haldex på -02 S60, eller er det?

Sven
av rollej
svensen skrev:
rollej skrev:Jag har en S60 AWD årsmodell -02 vars vänstra bakhjul låser sig när jag backar om bilen stått stilla och det är kallare än minus 15.
Det kan ikke ha noe med frihjulet å gjøre, da?
Det er vel ikke Haldex på -02 S60, eller er det?

Sven
JA det är Haldex på S60 -02 AWD
av rollej
Forslunds Bil i Skellefteå fixade detta på ett nafs !
Bytte handbromsbackar på bägge sidor beläggen hade rostat lös.
Kostnad drygt 1500 spänn väl värt tycker jag
Rolle
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]