NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattiasg
Om jag förstått saken rätt så får inte "miljöbilar" ha dubbdäck. Vet dock inte vilka straff som utdöms om man har det.

Själv så kör jag till största delen i göteborg med omnejd (sällan norr om karlstad) och jag är sjukt nöjd med att jag bytte bort de bullriga dubbdäcken

:)
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Vad ska man välja för däck, storlek på vinterdäck? :???:
Funderar på att kränga på vinterdäcken på mina originalfälgar Cordelia 16" då däcken ändå börjar bli slitna. :oops:
Kollade något test och det verkar som att Nokian Hakkapelitta 7 är vettigt om man vill ha dubbat och det vill jag. 8)

205/55-16 NOKIAN HAKKA-7 DUBB
* Nyhet 2009 *
Finsktillverkat Dubbdäck av mycket hög kvalité.
Utvecklat för Nordiska förhållanden.

205/55-16 GISLAVED NORDFROST-5 DUBB
Kvalitetsdäck för Svenska vinterförhållanden.
Originaldubbade från fabrik med nya fyrkantsdubben för optimalt grepp och ljudnivå!
av erc
mattiasg skrev:Om jag förstått saken rätt så får inte "miljöbilar" ha dubbdäck. Vet dock inte vilka straff som utdöms om man har det.

Själv så kör jag till största delen i göteborg med omnejd (sällan norr om karlstad) och jag är sjukt nöjd med att jag bytte bort de bullriga dubbdäcken

:)
Det är absolut tillåtet att köra sin miljöbil på dubbade vinterdäck. Vissa kommuners dispensvillkor kan dock innehålla krav på dubbfria däck - men det är ju enbart för att få tillgång till eventuella fria parkeringar etc.
av Kluster
Henrikx2 skrev:Vad ska man välja för däck, storlek på vinterdäck? :???:
Funderar på att kränga på vinterdäcken på mina originalfälgar Cordelia 16" då däcken ändå börjar bli slitna. :oops:
Kollade något test och det verkar som att Nokian Hakkapelitta 7 är vettigt om man vill ha dubbat och det vill jag. 8)

205/55-16 NOKIAN HAKKA-7 DUBB
* Nyhet 2009 *
Finsktillverkat Dubbdäck av mycket hög kvalité.
Utvecklat för Nordiska förhållanden.

205/55-16 GISLAVED NORDFROST-5 DUBB
Kvalitetsdäck för Svenska vinterförhållanden.
Originaldubbade från fabrik med nya fyrkantsdubben för optimalt grepp och ljudnivå!
Kan inte komma med någon feedback ännu då jag har kört med Gislaved Nordfrost 5 (205/55-16) på originalfälgarna Cygnus 16" i snart 4 dagar. Dock stod det mellan GN5 och NH7 men det föll över till GN5's fördel då jag fick ett bra pris!
Användarvisningsbild
av StringerBell
Finns det överhuvudtaget någon eftermarknad för plåtfälgar som gått en säsong? Jag skall också byta till lättmetall nästa vecka.
av Kluster
Vet inte, det var väl mer för 5-10 år sen kanske?

Mina Cygnus-fälgar hade jag som sommarfälgar på förra V50:n så när det blev byte till nuvarande bilen så fick de lov att följa med.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Någon som hunnit prova Hakka7 däcken?
Är lite orolig för att de är högljudda på V50in :???:
av Diessel
Jag har Bridgeston Blizzak och det funkar super.(Dubbfritt) Blev rekommenderad detta utav däckhandlare. Har förresten inte Nokian Hakkap. Fyrkantsdubb för optimalt grepp också?
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]