Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Eftersom du har en sugmotor så har du även rengjort eller bytt/tagit bort flamfällan som sitter bajonettanslutningen mot insugsslangen? Kontrollerat så att det blåser som tänkt i slangen precis vid anslutningen mot insugsslangen? Rengjort anslutningen i insugsslangen?
I övrigt så bör du byta antingen packning eller oljelock om det går lätt att vrida på. Du ska inte kunna få ut olja på toppen eftersom oljestickans tätning är klenare, du bör få ut oljeskvätt där isåfall. Kika så systemet är TÄTT . Det är INTE nåt vidare drag på tomgång eftersom anslutningen är utanför spjället, med andra ord så lär det inte suga fingrarna av dej på tomgång (inte sen heller) men höj varvet och kontrollera.
Teorin din kompis och du har är så långsökt att den existerar inte. För får du läckage har du det även in i förbränningsrummen och lär märka av det.
har också olja som lagt sig på toppen och övertryck ur oljestickshålet..Min packbox mellan motor och låda har redan börjat läcka. Jag var på volvo idag och beställde oljefälla samt insugspackning och slangar. Det blir lite mer skruvning framöver här någon dag.
Gjorde rent vevhusventen på min V70 -99 B5252 i Januari -09. Innan dess kom det ganska mycket rök ur oljestickans rör på tomgång.

Bytte alla slangar, oljefälla etc. Blev bra förutom att det kunde komma små rökpoffar ur oljestickans rör om man varvade upp motorn snabbt. Typ om man pumpgasade eller hur man ska förklara det....INGEN rök alls vid normal uppvarvning eller vid tomgång...

Bytt packbox mellan motor och låda för precis två dagar sedan.

Min fundering är om dessa rökpoffar är normalt vid kraftig/snabb uppvarvning av motorn med oljestickan uppdragen. Ingen rök vid tomgång eller normal varvning.

Motorn trycker inte ur sig olja vid oljelocket och läckte endast minimalt i packboxen mellan motor och låda.
Sitter och funderar på vilken slang det är som gäller till en 850 -96 B5252S, 9 eller 9a? Vill minnas mig att slang 8 sitter på äldre 850 (bla min gamla -93 med samma motor). På pettssons hemsida används av bilderna att döma slang 9a, fast det är en s70 i det fallet. Frågan är alltså om jag ska köpa samma slang, dvs 9a, eller om det är slang 9 som gäller.

Vore suveränt om någon vet. Skulle vara trevligt att beställa rätt grejer innan jag river ner allting och på sådant vis konstatera vilken slang som gäller. :P

Bild

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]

Märks det även på effekten i motor[…]

Hej! Om det var till mig frågan var så[…]