Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

XC90_Executive skrev:
AndersP skrev:Är dt nån som har en idé om hur man kan testa kollisionsvarnaren förutom i skarpt läge ?
?:-/

Ändra så kollisionsvarnaren varnar på lång avstånd, så kan du märka den. Grejen är bara att du ska låta bli att bromsa lite längre än du brukar! Om du kommer i fatt en som ska svänga höger (men kanske väntar på nån på ett övergångsställe) så varnar den tidigt. Ju större skillnad i hastighet på dig och bilen framför desto tidigare varnar den.

Men bara du ställer in den på långt avstånd så kommer du säkert märka det ändå. Men ha inte farhållaren på bara.

Tänk bara på att du måste bromsa själv när den varnar, så du inte krockar, för det är ju inge vidare! :)
Tack, det ska jag prova.
Har en incident för ett par år sen när jag fumlar efte kaffekoppen mellan sätena, hittar den inte tittar ner efter den, tittar upp. Shit där står en bil och släpper över folk på ett övergångsställe
jag panikbromsar, men det smäller ändå
Det kostade 87 lax att återställa min bil......TryggHansa betalade det var väl det enda positiva
Shit happens det kan jag verkligen skriv under på
Troligtvis hade jag undvikit denna krock med kollisionsvarnaren. ??:-/
AndersP skrev:
swemax skrev:Att ställa upp ngn typ av stor uppblåsbar "badleksak" på vägen
kan kanske funka

ang diskussionen om avstånd
jag upplever att även på kortaste avstånd så uppfattar ofta bilar framför inte att du vill köra om
utan man måste manuellt gasa ikapp ännu mer
detta kanske mer beror på att fler och fler verkar tro att det är ok att cruisa lite under fartbegränsning i vänsterfilen

Det stora problemet är att fler och fler tycker att det är ok att köra fortare än den som är framför oavsett fart och fil ??:-/
?????? Förstår inte ditt inlägg??????

Om det är tomt i högerfilen håller man sig där oavsett fart PUNKT!!!!!!

Jag talar givetvis inte om bilar som befinner sig i omkörning då är det givetvis upphinnande som väjer och skall ge fan i att hetsa upp tätt bakom.

MEN så fort som det finns tillräcklig lucka i högerfilen så är det bara att snällt kliva åt sidan!!!

Om alla höll sig till dessa enkla regler skulle det vara sååå mycket trevligare att rulla på våra vägar
swemax skrev:
AndersP skrev:
swemax skrev:Att ställa upp ngn typ av stor uppblåsbar "badleksak" på vägen
kan kanske funka

ang diskussionen om avstånd
jag upplever att även på kortaste avstånd så uppfattar ofta bilar framför inte att du vill köra om
utan man måste manuellt gasa ikapp ännu mer
detta kanske mer beror på att fler och fler verkar tro att det är ok att cruisa lite under fartbegränsning i vänsterfilen

Det stora problemet är att fler och fler tycker att det är ok att köra fortare än den som är framför oavsett fart och fil ??:-/
?????? Förstår inte ditt inlägg??????

Om det är tomt i högerfilen håller man sig där oavsett fart PUNKT!!!!!!

Det jag menar är att de som "cruisar" i vänsterfilen är ett litet problem, iallafall på E4 norrut från Stockholm
Ett större problem är att fler och fler vill köra igenom bilen i Stockholmstrafiken oavsett hastighet.
Kör man i vänsterfilen Norrut i 110 (tillåten hastighet 90) kan man ge sig den på att nån kommer upp en i häcken och vill köra fortare. Detta bettende har många oavsett om det går att gå in till höger eller inte.
Och att köra så långt till höger det går, det gör ytterst få Norrut, oavsett vad man måste och vad lagen säger.
Men denna diskussion kanske vi kan ta i en annan tråd ?:-/
Volvo V50 "Mr White"

Ja sådan ska man ju ha 👍

Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]