Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geiger
Ursäkta mig också. Menade bara på att det går att hitta relativt billig olja i Sverige också.
Frakten borde väl vara lite dyrare från Tyskland också?

Det är helt klart bra priser på Mapodo, och urvalet är stort också.
av Geiger
Oscarr skrev:aa skumt om taxi bilar byter efter 2000mil, dem har ju alltid varm motor. men dem går väll bara i stadskörning så det sliter mer på motorn.
Men har fått höra att man ska ha A5/B5 när man har partikelfilter
Förstår inte varför någon skulle påstå detta, om inte personen i fråga är partisk, eller okunnig då förstås.
Jag tror inte en A5/B5-olja klarar att hålla sotpartiklar bättre än en A3/B3 med bra övriga klassningar.
Möjligtvis om man förutsätter att man kör 3000 mil på oljan, och ACEA A5/B5-oljan är en longlife och inte A3/B3-oljan.

Att dom däremot säger det på Volvo, eller på en verkstad som säljer denna olja kan man ju ganska lätt förstå.
Även många fackmän är tyvärr dåligt insatta i ämnet, och har dom bara "hört" att man ska köra på en viss olja,
så finns det inga undantag.
Användarvisningsbild
av jimDK
Geiger skrev:Ursäkta mig också. Menade bara på att det går att hitta relativt billig olja i Sverige också.

ja, jag tror också att det tar längre tid från mapodo, och jag/man gillar att få sina paket snabbt :D
jag sakner också oljefilter från Mapodo, som du nämner.
Senast redigerad av 1 jimDK, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av jimDK
geiger skrev:om inte personen i fråga är partisk
Jag tror också helt klart att Volvo har ett ekonomiskt avtal med Castrol, dom annonserar Castrol-namn på locket till motorn och det står skrivet i alla manualer, etc.

det finns mer på spel än bara oljekvalitet :roll: :???:
av Lövet
Geiger skrev:Ursäkta mig också. Menade bara på att det går att hitta relativt billig olja i Sverige också.

Frakten är med i priset, det är den som är € 19,9 i mitt räkneexempel. Utan frakten är bildelar.nu 43% dyrare :wink:

Köper man i stora kvantiteter är det klart lönsamt att ta från Tyskland, köper man 20liter och uppåt så blir skillnaden riktigt märkbar. Men att beställa från Tyskland för att spara 17% kanske är lite väl snålt. Dock så har mapodo bra priser på många olika typer av oljor vilket jag inte riktigt hittar på bildelar.nu
av Lövet
Minsta fraktkostnad är € 19.90 och den gäller upp till 10 liter. 11-28 liter kostar € 28, 29-56 liter kostar €58.

Det blir alltså relativt sett billigare ju mer man beställer.

http://www.mapodo.de/
av Oscarr
Det konstiga är att 0w-30 A5/B5 oljan från mekonomen heter Castol EDGE, från mapodo.de heter den Castrol SLX, dock är det samma förpackning, Vad skiljer?
Har kikat på oljorna du länkade Geiger, men jag vill följa instruktionsboken och göra med den klassning som står där dvs A5/B5.

Mvh
Användarvisningsbild
av jimDK
Oscarr skrev:Det konstiga är att 0w-30 A5/B5 oljan från mekonomen heter Castol EDGE
från Castrols hemsida:
http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7029977

"CASTROL EDGE 0W-30
Tekniske specifikationer og godkendelser: ACEA A3/B3/B4, API CF, møder testkravene til API SM...."

Jag tror inte att EDGE kan klassificeras som A5/B5, måste vara ett misstag.

Om du vill följa Volvos rekommendation,så till exempel kan du köpa det här:
http://www.mapodo.de/product_info.php/c ... cts_id/444
av Geiger
Skumt det där med Edge... Men jag är ganska säker på att min hette Edge också, när jag körde A5/B5.
Den var köpt från Mekonomen. Dom har kanske gjort uppdateringar, så någon av dom är en gammal
upplaga.

Förövrigt så står B5 i beteckningen A5/B5 för Diesel. Men det kanske ni visste.
Den där som JimDK länkade till från Mapodo, hade ju B4, alltså någon slags uppdatering av B3.

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]