Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Commando
Hej,
Har en 855 T5R -96:a, importerad från Tyskland. Jag har ganska nyligen köpt den och upptäckte idag att den röda lampan för larmet inte blinkar. Jag hittar heller inget 'blockerat låsläge' som det enligt instruktionsboken ska finnas. Att trycka två gånger på fjärren till centrallåset aktiverar heller inte larmet. Bilen är även utrustad med någon form av Immobilizer/startspärr som verkar funka som den skall...

Tips på vad som kan vara fel & åtgärd?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Har du en svart liten nyckel som du stoppar in i ett hål till höger om ratten, i panelen, och vrider om så har du immobilizer, annars har du bara vanligt larm, eller "förberedelse för larm". :roll: Startspärr blev standard från 1996. Hur ser din dosa ut? Hur många knappar har du på dosan?

Jag trodde jag hade larm i min bil (dekaler på sidorutan, diod vid framrutan som inte blinkar vid aktivering), men på Volvoverkstaden sa de att jag hade "förberedelse för larm"...
av Commando
Tackar för svar. Mm, det är nog samma med min bil, dvs ja har Immobilizer men saknar larm. Till höger om ratten finns ett littet hål & en röd blinkande diod. Jag stoppar dit en lite svart (rund) nyckel/stav så lyser lampan med fast sken och jag kan sedan starta bilen vanligt (och dioden slocknar då).
Dioden vid solsensorn för blir dock släckt och på fjärren till centrallåset har jag bara 'lås upp' & ' lås'...

Har med största sannolikhet inte larm, utan endsat immobilizer & 'förberedelse' till larm. Hade jue varit fint om man kunde fått lampan vid solsensorn i vindrutan att blinka...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag tycker detsamma, hade vart trevligt med larm nu när mörkret är här 8)

okej jag funderar, du kanske bara har en dosa för att låsa och låsa upp centrallåset, den har inget med larm att göra :???:

Om du låser bilen med nyckeln, och vrider extra hårt när du låser( det finns ett till läge med mer motstånd när du vrider) så aktiverar du blockerat låsläge( du hör att det klickar en gång extra när dörrarna låser), samtidigt ska larmet aktiveras och dioden skall börja blinka efter en stund. Eller du kanske prövat det redan?

/Kalle
av Commando
Ja, jag tolkde det oxå som att larmet skulle aktiveras när jag vred till 'blockerat låsläge'. Det går dock inte att vrida nyckeln till ett andra steg. Enligt instruktionsboken motsvarar det två tryck inom tre sekunder med fjärren för att komma till det blockerade låsläget... Men det funkar inte heller...
av Commando
Ja, 'blockerat låsläge' är jue för vissa marknader, enligt manualen. Tydligen räknas inte Tyskland dit... å andra sidan, vad ska man stjäla en bil för med Immobilizer 8)
Användarvisningsbild
av Designern
Commando skrev:Ja, jag tolkde det oxå som att larmet skulle aktiveras när jag vred till 'blockerat låsläge'. Det går dock inte att vrida nyckeln till ett andra steg. Enligt instruktionsboken motsvarar det två tryck inom tre sekunder med fjärren för att komma till det blockerade låsläget... Men det funkar inte heller...
Hur kan/får man avaktiverat BLL med nyckeln respektive fjärren??

//arne
Användarvisningsbild
av Backen
Designern skrev:

//arne
Blockerat låsläge har jag för mig att man får genom att låsa normalt med fjärrkontrollen eller genom att vrida nyckeln lite längre än normalt när man låser med nyckel. Då kan dörrarna inte längre öppnas från insidan. Rätta mig om jag har fel!

/ Jim
Användarvisningsbild
av Designern
Backen skrev:
Designern skrev:

//arne
Blockerat låsläge har jag för mig att man får genom att låsa normalt med fjärrkontrollen eller genom att vrida nyckeln lite längre än normalt när man låser med nyckel. Då kan dörrarna inte längre öppnas från insidan. Rätta mig om jag har fel!

/ Jim

... kan nog stämma ??:-/ MEN jag vill få reda på hur man AVAKTIVERAR (tar bort BLL)!

//arne
Värmare XC60 22-

Jag förstår nog inte, trots att ha surr[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de […]

Byta startmotor V90 T4 2019

Jag menar att den ibland bar sig åt som om b[…]

Har du provat bygla förbi bränslepumprel[…]