Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mackan_
Vi har ett problem med våran bil, xc70 2,4t -00 awd, som idag började gunga i minsta nedförsbacke. Blir bra igen direkt när motorn får lite mer belastning, dvs vågrät eller uppförsbacke. Det känns som man gasar-släpper-gasar-släpper fort hela tiden när bilen alltså får lite nedförsbacke. Om man kopplar så rullar den normalt och tomgången är normal.

Någon som vet vad det kan vara?
av mackan_
Har kört lite mer och den beter sig likadant vid nedförsbackar och plan väg också. Dock var den helt normal i ca 1 mil, innan det började "gunga"
av mackan_
Jag har inte själv inte kört den, men det är som den tappar effekt och så kommer den tillbaka igen, hela tiden. Det är inte chassiet, för kopplar man så försvinner det. Precis som den stryps och får tillbaka effekten, vilket gör att hela bilen "gungar fram", som man duttar på gasen fort.

Dock så ringde vi förra ägaren, och han hade haft likande problem för 2 år sedan, då hade spjällhuset varit igensatt. Det rengjordes bara, även om man på volvo tyckte "att det kanske skulle behövas bytas. Men vi testar" typ. Vad tror ni om det, att det är igensatt?
av mackan_
Fick felkoderna lästa idag och tyvärr var det spällhuset som krånglar igen - trots att det bara var två år sen volvo rengjorde det!
Kanske blir att man försöker byta själv, ska väl inte vara så svårt vad jag förståt (kollat i lite andra trådar)?

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]