Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Du hittar den under insugsröret så du får demontera det, ny packning ska användas vid montering. Du ser ju slangen på ovansidan av motorn som går nedåt mot själva oljefällan.

Byt fällan och alla slangar, det hade jag gjort. Rengör hålen i blocket så gott det går med en borr eller liknande så eventuella avlagringar försvinner. Med borr så menar jag att du har själva borren i handen och petar med, inte maskindrift :P
av Ivenblixt
Ingen?

Jag har på annan håll hört något om att man ska ta bort insuget för att komma åt, men hur ser det ut sen? Jag har ingen aning om vad jag ska leta efter, förutom att det borde vara någon typ av kladdig slang...

Och det där med flammskyddet? Måste det bytas?
Användarvisningsbild
av Fisch
Fisch skrev:Du hittar den under insugsröret så du får demontera det, ny packning ska användas vid montering. Du ser ju slangen på ovansidan av motorn som går nedåt mot själva oljefällan.

Byt fällan och alla slangar, det hade jag gjort. Rengör hålen i blocket så gott det går med en borr eller liknande så eventuella avlagringar försvinner. Med borr så menar jag att du har själva borren i handen och petar med, inte maskindrift :P
av Ivenblixt
Se där ja, hur kunde jag missa att jag hade fått ett svar =)

Det var ju typiskt att man behövde plocka bort insuget för att komma åt. Då sprack det att göra ikväll...

Tack för redogörelsen!
av Ivenblixt
Eftersom man var tvungen att plocka bort insuget för att komma åt vevhusventilationen så kollade vi lite annat och hittade detta.

Denna backventil släpper igenom åt båda hållen. Jag är lite osäker på hur det skulle kunna göra att den ryker, men den ska ju bytas oavsett så jag börjar med det...
Bild

Härifrån kommer vevhusventilationen och går ut i luftburken och insuget via backventiler. Den till insuget är alltså den trasiga...
Bild
av Ivenblixt
Någon som vet om det är ifrån vevhusventilationen den kommer (nedre bilden)? Alltså den svarta slangen under fingret? Jag pratade med en tekniker på Bilia och han förstod inte vilken jag menade utan tyckte att jag skulle komma förbi (vilket jag inte hinner idag då frun har bilen). Men är det från vevhusventilationen det kommer?
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]

Okej, vad bra. Ska nog räcka att klippa bort […]

Falsklarm av insekt?

För tre veckor sen löste larmet ut en kv[…]

Polestar 2 är trevlig att köra, men f&[…]