- fre 17 dec 2004, 15:20
#3239
Hej
jag har ett litet problem med att min tomgång "hänger sig"...
Jag har märkt att bilen går dåligt när den är kall (hackar och rycker) och idag så märkte jag att tomgången var väl låg när bilen låg i drive,men när man lägger bilen i P eller neutral så blir tomgången något högre...precis som den ska!
Idag så stod jag still och testa att lägga bilen i drivning...då sjönk tomgången oroväckande mycket...när jag sedan la bilen i P/N så var det genast något bättre men om jag varvade upp motorn till ca: 2000 varv så "hängde sig" motorn på ca: 1500 varv och sjönk inte av sig själv utan jag var tvungen att lägga bilen i drivning för att få varvtalet att sjunka...när jag sedan la bilen i P/N igen utan att varva upp motorn så förblev varvtalet ganska normalt...alltså kring 800 rpm!
Men varje gång jag varvade upp motorn till ca: 2000 rpm vid stillastående så hänger sig tomgången..
Några tips på vad ska börja felsöka?
740 -87 B230E Mek.sprut
MVH Tompa
jag har ett litet problem med att min tomgång "hänger sig"...
Jag har märkt att bilen går dåligt när den är kall (hackar och rycker) och idag så märkte jag att tomgången var väl låg när bilen låg i drive,men när man lägger bilen i P eller neutral så blir tomgången något högre...precis som den ska!
Idag så stod jag still och testa att lägga bilen i drivning...då sjönk tomgången oroväckande mycket...när jag sedan la bilen i P/N så var det genast något bättre men om jag varvade upp motorn till ca: 2000 varv så "hängde sig" motorn på ca: 1500 varv och sjönk inte av sig själv utan jag var tvungen att lägga bilen i drivning för att få varvtalet att sjunka...när jag sedan la bilen i P/N igen utan att varva upp motorn så förblev varvtalet ganska normalt...alltså kring 800 rpm!
Men varje gång jag varvade upp motorn till ca: 2000 rpm vid stillastående så hänger sig tomgången..
Några tips på vad ska börja felsöka?
740 -87 B230E Mek.sprut
MVH Tompa