Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrscott
Köp 20 litersdunken då! Då borde du ju kunna göra lite pengar.. Dyrt att byta olja med alla pinaler som ska vara till. Jag tror inte man tjänar många kronor på att göra det själv. Jag lämnar in min på bilia och får lägga någon hundring för jobbet.
av Geiger
Gör man oljebyten vid ca 1500 mil, så finns det absolut ingen anledning att köra med Longlife.

ACEA A5/B5 betyder inte att det måste vara en longlifeolja. ACEA A5/B5 är den senaste varianten, som dom markandsför som bränslebesparande etc (alltså mer miljövänlig) men den finns däremot inte med högsta API-Klassning, och inte heller i 0w-40-utförande.

Vad ni än väljer av dom oljorna som vi diskuterat här, så är det en bra olja, men bara för att det står longlife, eller ACEA A5/B5 så betyder inte det att det är den bästa oljan.

Samma gäller för både bensin och diesel.

Som sagt, jag tror inte på den senaste ACEA-Betäckningen, pga jag inte kan se dess fördelar mot en dito A3/B3.
Möjligtvis att dom lyckats få den ytterst lite mer lågviskos, men det är ingenting jag har märkt i min bil, när jag har testat båda oljorna. Jag tror att lite mer miljökrav, har fått göra avkall på smörjfunktionen.

Alltså, en 0w-40 A3/B3 med API-Klassning SM, är för närvarande det bästa man kan få tag i.

Det var mina 2 Cent....
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Visst 3000 mil låter mycket men jag tror inte Volvo skulle snåla på servicerna det är ju här de tjänar pengar. Om du bara ska köra 1500 mil under normala förhållanden samt att bilen inte är trimmad så kam man köpa i princip vilken olja som helst bara den överstiger de klassningar volvo ställer. Jag har ju en 9-5 också som är mer kräsen på olja men jag kör med BP Visco 7000, tar knappa 300 spänn för 4l. Denna olja använder jag både i volvon och i Saaben. Saaben har också en ganska hårt uppstäld motro (steg 3) men det är inga problem. Denna oljan kan beställas ifrån SDCC.
Viktigt att komma ihåg om man byter själv till en icke LongLife olja är att säga till verkstad vid ord service att inte de heller använder en longlifeolja. Då man inte ska blanda dessa samt att det blir billigare.
Användarvisningsbild
av jimDK
Geiger skrev: Jo, det är en bra olja, men såg du länken jag la in ovanför? det är en ännu bättre olja, för ungefär samma peng.
Jag hade den hemma dagen därpå, beställde även oljefilter på samma gång.
Geiger,
bildelar.nu tar 549,-
mapodo tar 385,- (konverterat till 5 liter)

5L mobil1 0w40. Varför tyckar du att bildelar.nu är billigare?
Kanske jag missförstår :roll:

>>oljefilter på samma gång.
Ja, är klart en fördel :-)
av Geiger
jimDK skrev:
Geiger skrev: Jo, det är en bra olja, men såg du länken jag la in ovanför? det är en ännu bättre olja, för ungefär samma peng.
Jag hade den hemma dagen därpå, beställde även oljefilter på samma gång.
Geiger,
bildelar.nu tar 549,-
mapodo tar 385,- (konverterat till 5 liter)

5L mobil1 0w40. Varför tyckar du att bildelar.nu är billigare?
Kanske jag missförstår :roll:

>>oljefilter på samma gång.
Ja, är klart en fördel :-)
Jag skrev inte billigare. Ungefär samma peng skrev jag. Och det är vad det blir med frakt.
Men tack för ett meningslöst påpekande.
av Lövet
Bildelar: 549*2+100 / 10 = 119,80 kr/lit
Mapodo: ((29,9*2+8,3*2+19,9)*10,57)/10)= 101,79 kr/lit

18,01/101,79 = 17,7% dyrare på Bildelar.nu
Användarvisningsbild
av Sparkz
Det är ju 3000 mil eller ett år som gäller, så kör man 1500 mil om året blir det ju så automatiskt. Serviceintervallet är ändrat från 3000 till 2000 på taxibilar med D5, ger väl en hint om att man kanske ska byta oftare på privatbilen med...
av Oscarr
aa skumt om taxi bilar byter efter 2000mil, dem har ju alltid varm motor. men dem går väll bara i stadskörning så det sliter mer på motorn.
Men har fått höra att man ska ha A5/B5 när man har partikelfilter
Användarvisningsbild
av jimDK
Geiger skrev: Men tack för ett meningslöst påpekande.
forlåt,forlåt,forlåt.....

Jag trodde på allvar jag hade missförstått :roll: :)
jag uttrycker mig nog fel eller uppfattas fel

Jag är bara intresserad av att klargöra fakta och spara pengar om någon har ett bra tips :wink:
Senast redigerad av 2 jimDK, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av jimDK
andreas_lofgren skrev:Bildelar: 549*2+100 / 10 = 119,80 kr/lit
Mapodo: ((29,9*2+8,3*2+19,9)*10,57)/10)= 101,79 kr/lit

18,01/101,79 = 17,7% dyrare på Bildelar.nu
tackar :-)

Jag trodde på allvar jag hade missförstått priserne.
Min svenska är inte så bra, så jag uttrycker mig nog fel eller uppfattas fel :???:

Skule behöva uppdatera mjukvara i ECM till mi[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]