Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobiias
Hej !
Efter inhandlandet av min S80 T6 så har styrservon börjat att krångla.
Vad som händer är att styrservon lägger av lite titt som tätt.. bör tilläggas att mestadels så händer det i låga farter, typ fickparkeringar samt växlingar från P tid D osv då varvtalet är lågt
Jag har även tagit en kik på oljenivån i servon och den är ok. När detta problem uppkommer så "skriker" servon inbland, inget man hör från kupén
Vad som hjälper inbland mindre nuförtiden är att gasa till.
Bilen har varit inlämnad till inköpsstället men dom hittar inget fel och vips så finns inget fel enligt dom.
Finns det någon som vet något så vore jag tacksam för hjälp!
Tack på förhand!

Mvh Tobias
Användarvisningsbild
av CarMan
Har du kollat nivån när bilen stått en stund, så du inte ser nivån i skummad olja?

skriker det från remmen som slirar eller skriker det fån servopumpen som suger luft.

när felet har uppkommit, kolla då om oljan skummar.

är det volvos gröna servo olja i den?

hittar du inget fel, men oljar skummar, så byt behållare, då det kan ha losnat en plast som ska förhindra at du sugeer luft om mycke olja är i omsättning
av Tobiias
Grymt snabb respons.. tack

Vad som gäller skumningen har jag inte märkt något, vätskan är "fin"

Hmm.. ljudet måste jag kolla upp under morgondagen likaså vilken olja som används.

tack igen, jag återkommer...

mvh Tobias
av Perra N
Prova att byta olja, ibland kan det hjälpa för att få servon att fungera normalt.
av Tobiias
Helt otroligt, det verkar som om max/min nivåmarkeringarna på oljemätaren till styrservon inte har någon funktion att fylla. :shock:

I mitt fall kan inte göra annat än att konstatera att det var för lite olja i systemet trots att nivån var vid max. Tjuten jag berätta om innan kom från pumpen för att den sög luft stundtals... Så jag la ihop 1+1 efter era tips och provade att "överfylla" systemet. Lagom bör tilläggas.

Vips så försvanna alla bekymmer :!: :!: :!:
Bilen har åkt in och ut från inköpsstället ett flertal gånger och jag vet inte hur många timmar dom har ägnat åt detta men inte lyckats lösa problemet :roll:

Jag får tacka för tipsen och ideerna !

Nu är det bara emissions felet jag får tampas med efter ha monterat på Ferittas 3 tums system med racekattar.. känns surt att lösa det hela genom att montera ett trimchip. Man tycker att det borde att gå programera in genom andra metoder.. eller gör det de??? Någon som vet??

Mvh Tobias Karlsson
Användarvisningsbild
av CarMan
Tobiias skrev:Helt otroligt, det verkar som om max/min nivåmarkeringarna på oljemätaren till styrservon inte har någon funktion att fylla. :shock:

I mitt fall kan inte göra annat än att konstatera att det var för lite olja i systemet trots att nivån var vid max. Tjuten jag berätta om innan kom från pumpen för att den sög luft stundtals... Så jag la ihop 1+1 efter era tips och provade att "överfylla" systemet. Lagom bör tilläggas.

Vips så försvanna alla bekymmer :!: :!: :!:
Bilen har åkt in och ut från inköpsstället ett flertal gånger och jag vet inte hur många timmar dom har ägnat åt detta men inte lyckats lösa problemet :roll:

Jag får tacka för tipsen och ideerna !

Nu är det bara emissions felet jag får tampas med efter ha monterat på Ferittas 3 tums system med racekattar.. känns surt att lösa det hela genom att montera ett trimchip. Man tycker att det borde att gå programera in genom andra metoder.. eller gör det de??? Någon som vet??

Mvh Tobias Karlsson
Vad får du för felkod?
Volvo kan ju inte ladda en mjukvara som ska kompensera föär ett "fel " du byggt in i bilen.

toligan får du en felkod på att katalysatorn tar för långtid påsig att komma upp i den temp att den börjar rena avgaserna tilräckligt mycke (bilen klarar altså inte dom avgaskrav den är typas för)
av jbl
Det är nog tyvärr så att endast trimm mjukvar kan hjälpa dig.
av Tobiias
Märket på mitt system som jag köpte beg. är ferrita. Jag kontaktade Ferrita innan jag bestämde mig att köpa det, för att säkerställa att jag inte skulle ha bekymmer med emissioner.. Dom sa att det skulle inte vara några bekymmer..

Tyvärr stämde detta inte..

Har inte orkat bry mig förrens nu när besiktningen närmar sig med stormsteg..

Har ringt runt lite och kollat vad avläsning för felkod kostar, billigaste stället 800 :- :shock: Visst är man snål men 800 spänn för en inkoppling där dom "bara" läser av koder, det tycker jag är riktigt sjukt... Men på en sådan här inkoppling tycker man att Volvo skulle vara billigast, dom låg 500 spänn över. Tummen ner från min sida!!

Iallafall.. har precis fått ett erbjudande om ett fabrikstrimchip för 195 Euro och det lutar åt det hållet. Lägga till dubbla kostnaden mot felkodsavläsning och få en roligare bil plus släckt lampa..

:D
av nevyn
Om du med avgassystemet menar från katten o bakåt så kan det inte påverka dina avgasvärden, förutsatt att det inte är hål i det.
av Tobiias
racekattar är inkluderat i systemet, fick ett paketpris på allt jag inte kunde stå emot.. Och vid montering blev man som ett litet barn och ville slänga på allt direkt!

Samtliga fall jag har läst om angående emissioner på T6:or så har det tydligen löst sig vid montering av trimchip, men vad som inte har framgått har varit vad den utlösande faktorn var.. Som Carman skrev, är det temperatur konvektionen för katten??

Icke! Var nog en kopia ;-)

Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju […]

Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]