Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har sökt med ljus och lykta efter en graf över vridmoment och hästkraftantal på webben för V70 2,5FT (231 hästar) utan att lyckas. Vet någon var detta går att finna? Inte ens på Volvocars hemsida hittar jag detta eller på teknikensvärld etc, etc.

Anledningen är att jag tänkt jämföra denna med min brors BMW 320d som på pappret faktiskt har liknande vridmoment/acceleration men en lite lägre effekt.

Skulle vara intressant att se vid oliak varvtal då jag faktiskt tror att registret på V70:n är bredare än dieseln.....

Är det någon som vet var det går att finna?

Tack på förhand
Emiljonsson7 skrev:Hej!

Jag har sökt med ljus och lykta efter en graf över vridmoment och hästkraftantal på webben för V70 2,5FT (231 hästar) utan att lyckas. Vet någon var detta går att finna? Inte ens på Volvocars hemsida hittar jag detta eller på teknikensvärld etc, etc.

Anledningen är att jag tänkt jämföra denna med min brors BMW 320d som på pappret faktiskt har liknande vridmoment/acceleration men en lite lägre effekt.

Skulle vara intressant att se vid oliak varvtal då jag faktiskt tror att registret på V70:n är bredare än dieseln.....

Är det någon som vet var det går att finna?

Tack på förhand
Hej

Självklart har din Volvo bredare register än BMW 320d. Vridmomentet i motorn är inte så intressant att titta på då det är effekten som avgör accelerationsförmågan. Viktigt när man jämför olika bilar är också att hålla koll på utväxlingsförhållandena. Att en 320d har liknande acceleration som en V70 trots lägre effekt har mycket att göra med vikten. I högre fart borde en FT 231 hk vara snabbare än en 320d oaktat det större luftmotståndet.

Tyvärr har jag ingen effekt- eller vridkurva. Brukar själv roa mig med att räkna på vilken effekt olika bilar har på olika växlar i olika hastigheter. Nördigt men avslöjande.

Mvh
Arese
Lysande!

Stort tack för hjälpen alla!

Som jag misstänkte: 2,5 FT har en jätteplatå av vridmoment och en turbinlik/spikrak effektkurva.

Niclas: De nedre kurvorna är original, de övre är Polestars "trimmning". 2,5FT har imponerande 340 Nm från 1750 till 4800 varv original.

Reagerade på detta första gången jag körde den att "jäklar vad den drar bra på alla varvtal. Är ju ändå 40 Nm mer än 210-hästaren. Även motorvarvet på den nya sjätte växeln är imponenrande lågt vid motorvägsfart. Läste någonstans att 5:e växeln i nya 6-växlade lådan har samma utväxling som 6:e i den gamla. Varvtalet är nere i traditionella dieselbilsdomäner...bra för förbrukningen...
p.s.

Niclas - Du ser alltså både vridmomentkurvor och effektkurvor i samma diagram. Olika skalor på de två y-axlarna....
Håller med dig om utväxlingen. Med starka motorer och 6-växlar ska 6:an vara ren överväxel och låga varv, alla omkörningar och accelaration får göras på lägre växel.
Känns som vår diesel har en växel för mycket och skulle ha klarat sig bra t.o.m. om den bara haft 5-växlat och då 5:an som överväxel, ännu mera märkbart efter Polestaruppgraderingen där den nu orkar fullt ut även på 6:an då den drar bättre från låga varv.
Framvagnsbalk Volvo 240

Vad jag har hört så accepterar inte bil[…]

V90 MY21 Android Auto / Car Play

Nej, jag menar en inställning under Kommunika[…]

Kan inget om D4 men om vevaxelgivaren inte ger pul[…]

Stötdämpare vibration

Har en v70 07a och jag bytte stötdämpare[…]