- ons 07 okt 2009, 16:13
#328456
Faktum är ju att dubbdäcket inte vinner testerna på asfalt, blöt asfalt eller snö. Så vet man med sig att man kan låta bilen stå när det är halt eller finns risk för blixthalka så känns det onödigt med dubbdäck och de vinterdäck med bra asfaltsegenskaper måste vara det bästa valet.
Problemet som jag ser det är att det är svårt att veta i förväg om det är halt eller ej, då skulle jag behöva låta bilen stå hela vintern. Men bor man längre söderöver och har några plusgrader större delen av vintern så är det enklare.
Ja det är svårt det här, därför väljer jag det som är den bästa kompromissen för mig själv. Dubbdäck.
Vägverket ja, tydligen så är det bara att anpassa körningen så krockar vi inte på vintern. Så när ska de ta bort lagen som säger att vi måste använda bilbälte? Det är ju bara att anpassa körningen...
Personligen så tycker jag det är enklare att anpassa körningen efter vetskapen att mina däck har några meter längre bromssträcka på barmark än att anpassa min körning efter att det kan komma en isfläck någonstans på denna 110-väg och då kan jag inte köra mer än 30km/h för att ta mig förbi helskinnat ;) (Liten överdrift kanske).
mvh
Anders
Problemet som jag ser det är att det är svårt att veta i förväg om det är halt eller ej, då skulle jag behöva låta bilen stå hela vintern. Men bor man längre söderöver och har några plusgrader större delen av vintern så är det enklare.
Ja det är svårt det här, därför väljer jag det som är den bästa kompromissen för mig själv. Dubbdäck.
Vägverket ja, tydligen så är det bara att anpassa körningen så krockar vi inte på vintern. Så när ska de ta bort lagen som säger att vi måste använda bilbälte? Det är ju bara att anpassa körningen...
– Vi anser att de så kallade centraleuropeiska vinterdäcken är säkrast, sa tidningens Ruben Börjesson. De allvarligaste olyckorna inträffar på barmark, även vintertid, och där är de centraleuropeiska däcken överlägsna.Ovanstående citat är från teknikens värld, som helt slutat testa sina däck på blankis då dom tydligen anser att det alltid är uppruggat i trafiken.
Personligen så tycker jag det är enklare att anpassa körningen efter vetskapen att mina däck har några meter längre bromssträcka på barmark än att anpassa min körning efter att det kan komma en isfläck någonstans på denna 110-väg och då kan jag inte köra mer än 30km/h för att ta mig förbi helskinnat ;) (Liten överdrift kanske).
mvh
Anders