Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej.

Köpte en extern seagate hårddisk på 1TB.

Pensionerade min gamla backupdisk och la allt på denna istället.
När jag nu formaterade hårddisken på en laptop så såg jag till att allt från den fanns även på seagatedisken och det som inte redan fanns där kopierade jag över.

När jag sedan skulle kopiera tillbaks allting till laptopen så var seagatedisken stendöd. Skruvade loss de fyra skruvarna på usb-kabinettet och plockade ur hårddisken ur det, för er som inte vet så sitter det en helt vanlig hårddisk innuti skalen till de externa, och kopplade den till ett annat usb-interface. Fortfarande ingen kontakt.

Kopplade in disken direkt i min server, ingen kontakt.

Googlade lite produktnumret och insåg snabbt att denna hårddisk (oavsett om den levereras som en vanlig intern hårddisk eller i ett externt kabinett) är ett riktigt sorgebarn för seagate. Se t.ex. Seagate epic fail

Informationen på diskarna lär jag aldrig få dem att ta ansvar för så jag hörde endast av mig till seagate med anspråk på en ny hårddisk av annan serie alternativt pengarna åter.
Men dom säger att jag brutit min garanti när jag tagit ur hårddisken ur usb-kabinettet och tar inget ansvar alls. Jag vill heller inte ha garanti på kabinettet utan dom kan skicka en ny disk så monterar jag den i kabinettet igen. Hade jag öppnat hårddisken så hade jag förstått dem men nu är dom bara dumsnåla.
Disken hade max 10 driftstimmar när den la av.

Ibas har ett economypaket där dom återställer data för fr. 5000 till max 10 000 Nok så det blir att skicka dit. Samtliga sambons digitalfoton låg olyckligtvis på den disken så nu har hon inte ett foto kvar från studenten för 10 år sedan till dagens datum. Där innefattas samtliga gemensamma foton förutom ett fåtal som jag även hade låg på digitalboxen till tv'n.
Jag förlorade digitalfoton för 2 år tillbaka, övriga hade jag som tur var dubbla backuper på, men även skolarbeten från hela min högskoleperiod samt alla dokument jag skrivit på privata datorn senaste året. C och D-uppsatserna med bakgrundsmaterial hade jag som tur var också ytterligare backup på.

Så nu har jag tänkt mig en sådan här som backupstation http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=480693 Gäller bara att det inte sitter seagatediskar i den. Denna arbetar inte i raid men lägger alltid alla filer på två diskar så går en sönder så finns det kvar på den andra.
Det går även att ställa in den så den tar automatisk backup från inloggade datorer i nätverket.

mvh
Anders
Va va det för modell på Seagate disken du hade?? Hade den en måne med stjärnor på sig?? Varför jag undrar är av nyfikenhet

Hoppas det löser sig med disken då den verkade innehålla det mesta av det mesta.
Ja det e skit att det kan vara sån skillnad i kvaliteten mellan två olika delar som är av samma typ :( Har själv råkat ut för 2 hdd ras tack och lov inget viktigt på nån av dom men det e jobbigt.
Hej

Mycket tråkigt att läsa. Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig. Som kuriosa kan nämnas att väldigt mycket information från hårddiskar från world trade center i NYC kunde återskapas, och då var de inte särskilt milt behandlade som ni förstår. Det är alltså nästan bara fråga om pengar.

Jag kan också rapportera om haveri på en seagate extern hårddisk. 250GB tror jag det var, den såg ut såhär i varje fall:
Bild

Jag förlorade inget av värde iom. haveriet då jag hade alla bilder på en intern hårddisk också. Jag rekommenderar därför mycket starkt människor som har sina bilder (+annat viktigt) på bara en hårddisk att omedelbart säkerhetskopiera; köp ett 32GB USB, bränn på DVD-skivor, "byt" bilder med en kompis, vad som helst!!

mvh
Halmstaden: Låter inte som man ska handla diskar med andra storlekar från seagate heller då... Ok, alla diskar kraschar tids nog och en av IBM's diskserier kallade man ju tom ett tag för deathstar. Men att så många i samma serie kraschar efter så kort driftstid måste ju vara någonting unikt.

Appropå räddning av hårddiskar från WTC. När USA invaderade Irak första gången och man evakuerade den amerikanska ambasaden så fick man order om att förstöra alla diskar.
Nu var det ju inte alls lika mycket utrymme på en hårddisk då, men ändå.
De slog en spik genom samtliga hårddiskar och fyllde dem sen genom hålet med cement. IBAS i Norge fick några av dem runt millenieskiftet och lyckades i princip få fram all information på dem, det enda de inte kunde få fram var datan som var lagrad där spiken gick igenom!

Jag biter nog i det sura äpplet och betalar de 5-10 000 som ibas vill ha för återskapning. :(
Fasiken vilka sura pengar. Men jag förstår dig. Inte kul att bli av med allt det där.
Ang Seagate så visst kan de ju neka ersättning eftersom du öppnat den men ändå löjligt och osmart av dem. Det ger ju inte direkt den bästa reklamen att göra så.
Jag håller faktiskt inte med alls, det är ungefär som att jag inte fått garanti på en intern disk om jag monterat den i en dator. Då hade jag dessutom fysiskt dragit en skruv in i disken. Nu har jag inte rört själva disken... Ungefär som att garantin inte skulle gälla på ett bilbatteri för att jag lossat på batteripoolerna.
Det sitter helt vanliga 3.5" hårddiskar i sådana där. Dom hade inte behövt skicka något nytt kabinett utan bara en ny disk. En hårddisk ska inte gå sönder efter 10 driftstimmar men den här serien gör det för väldigt många människor och det vet seagate att det inte har något som helst att göra med att den är urplockad ur kabinettet!

Sen så är väl det som stör mig mest att jag ringer dit för att fråga om dom har något tips på hur jag ska få igång disken, vad som brukar vara det vanligaste felet. Något dom borde veta iom mängden av dessa diskar som har rasat. Jag berättar då bl.a. att jag monterat den direkt i en dator utan att lyckas så usb-sata-kontrollern i kabinettet är det knappast. Svaret blir då endast, har du öppnat kabinettet? Då gäller inte garantin! Hej då!
Det innebär att dom gör allt för att slå ifrån sig så fort som möjligt istället för att hjälpa till.

Men men, ni gör och tycker självfallet som ni vill :) Jag blev uppriktigt förvånad av deras reaktion.

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]