PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av filip2
tjaba :)

Om jag har sett rätt så ska det typ vara olja i styrsnäckan på duett 211.

Nån som vet vad det ska vara för olja i den & hur mycket?

Och när man är ute å kör å släpper ratten så drar den lite till höger, kan det ha å göra med obalans i
däcken eller att det bara det vänstra hjulet lutar men det högra är rakt?

mvh fille
av Amarace
Du ska ha Hypoidolja i styrsnäckan.

Att bilen drar har lite med obalans att göra, blir mer att man känner vibrationer då. Men om ett hjul lutar och inte det andra är det ju definitivt något fel, så det bör du ju kolla upp.
Har du kollat upp framvagnen, samt smörjt den?
Användarvisningsbild
av filip2
ok.

Några vibrationer är det ju inte direkt.

En släkting sa att däcklutningen är ett så kallat "two out" för att det ska gå lättare att styra men det är ju liksom bara "one out".
Jag har smort upp framvagnen men har inte kört sen dess, så jag får väl se.

Jag har också märkt att det lutande däcket (vänster) tar i ett stag där under, för man kan se att det har blivit metallrent på cirka 5 cm, men man kan inte se något däckslitage :???:
Jag tror dom är lite stora, 205 65 R15.

mvh fille*
Användarvisningsbild
av P1800
Styrsnäckor på gamla bilar har en tendens att läcka olja. En del botar detta genom att fettpacka snäckan men enligt en expert från Mobil som höll föredrag är inte det någon bra ersättning för oljan när det gäller smörjning, speciell när det är kallt. Han rekommenderade en mycket tjock syntetolja som flyter som sirap i rumstemperatur. Genom den syntetisk oljan egenskaper så blir den inte mycket tunnare eller tjockare med temperaturväxlingarna, dvs rymmer inte när det är hett men smörjer ändå när det är kallt. Denna olaj hitatr man inte på macken det blir nog att söka på firmor som jobbar med tyngre industriunderhåll. Klubben beställde ett kvartfat som delades på litersflaskor och såldes ut.
Det har inte läckt en droppe på de senaste 15 åren!
av Frownlayer
filip2 skrev: En släkting sa att däcklutningen är ett så kallat "two out" för att det ska gå lättare att styra men det är ju liksom bara "one out".
Jag har smort upp framvagnen men har inte kört sen dess, så jag får väl se.
Nja... det stavas "toe in/out"... lättast förklaring är: om man tittar ner på fötterna (ta med mellanrum mellan fötterna), och tänker att man står på motor huven i färdriktning, och varje fot får representera ett framhjul. "toe in" snabbt översatt "tå in"(mot varandra). toe out är tvärt om. mäts i grader.

Det andra är camber, possetiv och negativ. det är lutningen på hjulen... bilen sedd framifrån //-------\\ pos. camber.

Hoppas du nu kan förklara hur ditt hjul lutar, så kanske man kan hjälpa dig lite bättre.
Användarvisningsbild
av filip2
Tack för tipset med oljan=)

Mitt hjul lutar typ \\ så, det är vell negativ camber då antar jag.
Användarvisningsbild
av filip2
Just det, jag glömde nämna att det är en spricka i själva balken (eller vad det nu kallas) i axeln på vänster sida, samma sida som det lutande däcket.

Men det borde nog inte ha med saken å göra... :???:
av CalleV70
Vid raka hjul mäts Camber. Är övre delen utanför undre, är som sagts detta positiv camber. Då har du något allvarligt fel. Man ska ha neutral eller negativ (normalt någon grad). När man svänger får man automatiskt positiv camber, men detta beror på caster-vinkeln.
Användarvisningsbild
av filip2
ok.
Vad är caster-vinkel?

Jag kanske har något allvarligt fel, för när man ligger i typ 80-90km/h så är den lite ostabil. Har alldrig kört den fortare, för då skulle man få styra för glatta livet för att inte köra av vägen :lol:
En kompis till mig har haft en duett & han sa att framvagnen ska vara så... :???:
av Amarace
Ärligt talat, ta och renovera framvagnen, för det låter som att det är skrot? En Duett fungerar utmärkt upp till den fart den klarar av (en bra bit över 100km/h), så att ligga runt 100km/h är absolut inga problem, är ju samma framvagn som en PV.
Och spricka i balk/axel? Och du kör med den?

Fixa allt som är defekt, sedan kan du börja ordna viklar och inställningar.

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]