Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av order
ok då vet jag men nu när jag vart ute och körde dök det upp ett medelande i displayen där det står motorsystem serv erfodras vad kan detta komma sig??
Användarvisningsbild
av midnight
Ryck ur säkring till motorstyrning i ca 15 min,(sitter i säkringslådan under huven, nr:23 tror jag)
så får du se om meddelandet återkommer efter du har satt tillbaka den och startat.
Användarvisningsbild
av jimDK
>>den andra säger clutch position sensor curcuit high
Har du bytt sensorn i kopplingspedalen?
av order
nej jag har inte bytt någon sensor där är det ett enkelt ingrepp??
Användarvisningsbild
av jimDK
Ja, det är lätt. sitter inne i bilen.
Om du fortfarande har problem med "clutch position sensor curcuit high",
Sen är det nog lösningen.kolla volvo for kostnad av sensor, om du vil forsöke och skriv igen :-)
av Eaglexc70
Hej!

jag har också ett litet problem. Jag får meddelande Motorstyrning, serv.erfordras. Det roliga är att meddelandet ploppar upp och efter en tid så försvinner det helt av sig själv och bilen rullar på som vanligt. När jag håller mätar knappen intyrckt i 5 sekunder så kommer felkoden nr. 44 fram viljet jag misstänker är till motorstyrningen men vilken del är det vi pratar om eller om nån av er vet exact vad den betyder så vore jag tacksam om ni kunde hjälpa mig med att se hur man fixar den.

Jag hade tänkt att byta olja och olje filter trots att de som sitter i och oljan är relativt nya och sen tänkte jag byta tändstiften också för det kanske hjälper men undrar om nån av er vet exakt vad det är för problem.
Användarvisningsbild
av greeeken
felsök felsök felsök
kolla felkoder innan du börjar byta stift ojla med mera.
Användarvisningsbild
av jimDK
ja, jag håller med, försöka få utläst felkoder, eventuellt med en PPC kodläsare från
http://sv.bsr.se/products/503050/
(används mycket här i forumet.Det är världens bästa för nya Volvo :) )

När jag håller mätar knappen intyrckt i 5 sekunder så kommer felkoden nr. 44
Vilken typ av en knapp och vad menar du med felkod 44?
av Eaglexc70
Knappen där man nollställer mätaren alltså avståndsmätaren för det räcker att man håller den intryckt så får du meddelandet efter 5 sekunder och det var på det sättet jag släckte servicelampan som brukar lysa för jag hade ju gjort servicen på min bil fast inte hos volvo.

Den här felkodsläsaren tror ni att den fungerar på min xc70 från 01 eller i och för sig jag kan förstå att den ska fungera för de flesta volvona. Men vet ni hur man kan fixa det utan att ta det till bilia och betala en hel del onödiga pengar som de rånar oss på :)

Jag menar erkänn att man kan göra annat kul med de pengarna istället för att betala till dem.

tack på förhand.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...