Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Charmed
Tjo.. tittar lite på olika fälgar och däck till sommaren som kommer.

Funderar på om te.x GH EDITION EMIRATE 8*19" passar tillsammans med 235/35 i mina hjulhus.. kanske får sätta extra stopp på styrstoppen så det inte tar i inneskärmar.. men hur ser det annars ut? funkar det? något stopp nånstans på bredd? Bilen är inte sänkt!

MVH Thomas
av stampe
Hade 225/40/18 på min V70N, det som tog i var dels vid fullt styrutslag trots monterade styrstopp, dels att "stänkskydden" på länkarmarna bak tog i insidan av bakdäcken. Så dom fick jag montera av när sommardäcken åkte på. I övrigt är det gott om plats.
av S.t.r.a.n.D
Körde med 225/40-18 och 235/40-18 tidigare med de tjockaste stoppen, finns olika tjocklekar. Tog i lite lite med 235 men inte med 225.
Nu köra jag med 225/30-20 och de tar inte inte nånstans.
Användarvisningsbild
av Charmed
Har det något med själva offset på fälgen? och var får man tag på själva styrstoppen?

Fälgen jag kollar på har jag inte sett monterad på nån bil.. skulle vara kul att det hur det ser ut in real life..är från gummihuset.se
av stampe
Förmodligen handlar det om offset, jag kan inte se att de bredare däcken byggde något utåt jämfört med t.ex. orginalhjulen (Mimas 16"). Fälgarna i fråga var Volvo orginal Capella 18" .

Styrstoppen säljs på Volvo och kostar inte så blodigt mycket, runt en 300-ing kanske. (det var några år sedan jag köpte dom så minnet är inte helt färskt)
Användarvisningsbild
av Charmed
På gummihuset säger dom att det går bra. finns en liiiiten tendens att det tar i vid det där lilla extra rattutslaget.. testat med stoppar och annat men hjälper inte..Verkar vara offset som bestämmer om det ska ta i eller inte..då borde kanske tunna 3 eller 5mm spacers hjälpa.. men kanske tar i skärmkant istället..
av S.t.r.a.n.D
Att det tar i vid absolut MAX rattutslag tycker jag inte spelar så stor roll. För det första så ska man ALDRIG vrida ratten max så mycket det går. Det mår servot inte bra av, brukar höras tydligt på många bilar. Sen är det ju bara låta bli att svänga sista cm.
Med styrstoppen blir bilen som ett större fraktfartyg, som att det inte skulle vara dålig svängradie på våra bilar från början då. Och det är också ganska irriterade kan jag lova.
Användarvisningsbild
av Charmed
Ja sant.. händer att man går till ändläge ibland.. men brukar släppa tillbaka lite just då.. för att få max..

Gammal 740 servo ljud är man van vid :)
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]