Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av mille08
hejsan
har fått min Volvo vandaliserad. Någon/några har dragit nycklar runt bilen och skrivit väldigt opassande ord på bilen. Är inte bara min bil utan 4 grannars bilar.
Min fråga är. Påverkas premien hos en om man anmäler det till försäkringsbolaget och får bilen om lackerad. Är det så att dom höjer premien känner jag att det inte är värt att lackera om bilen själv för att sedan få en högra månadskostnad på försäkringen framöver då bilen är 9 år gammal snart.

Någon som kan reglerna på detta?!" tacksam för svar

PS är Volvia jag har.
Skadegörelse går under din vagnskadeförsäkring/vagnskadegaranti, där har du en självrisk på 3000/5000kr (ibland ngt hägre vid garanti). Har du dock deras trygghetspaket så får man sänkt självrisk till 1000kr (samt slipper ngn bonussänkning). Men en bonussänkning ligger runt 100-400kr per år typ så de är inga större pengar de handlar om! (Såvida du inte vet vem som skadat bilen och de polisanmäls och får betala dina skador, då har Du givetvis ingen självrisk eller bonussänkning)...
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
så med andra ord så ska jag betala 3000 kr i självrisk eftersom jag inte vet vem som vandaliserat bilen.
Vad är det här med bonusen?! vad är den bra för?
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Japp! Bonusen ger ju viss rabatt, men inte lika mkt som för 10-15 år sedan då den gav flera tusen kr. Då kunde man ju flytta den mellan bolagen och mellan personer också... Nu är den ju personlig och man räknar ju bara åren i det aktuella bolaget, tex "Volviaår" i de här fallet... Du kan ju ringa och fråga hur många hundringar den gör på ett år, är ju en procentuell del, men förutsatt att du inte har en kopiöst hög premie så handlar det om ett par hundra kronor...
Jag har helförsäkring nothing mer.

Nej det var dock inte i Sthlm utan i Motala.
Det var repor o bucklor på alla dörrar i princip.

Stog parkerad på en stor parkering liknande IKEA parkering typ.
Justera VVT drevet

Kan svara mig själv här, ja du ska vrida[…]

Vad menar du med att den dör stannar motorn[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Gör om kompprovet. Har motorn stått l&a[…]

Jordpunkt V70-12

Ok jordskruvarna verkar betydligt bättre. Jag[…]