- tis 06 okt 2009, 12:44
#328057
Hej!
Nu dyker d lite problem upp efter att ha fixat den efter ett 6 månaders långt koma. Några kanske minns att ja hade ett projekt uppe me drivaxeln som var knäckt och massa 2:or från besiktningen efter d. Allt har ordnat sig nu och den är laglig på vägarna igen (dock klara den sig undan me plastic padding på mina sprickor i avgassystemet från katten och bakåt). Men nu har lite annat börja klydda. Har 2 problem med bilen och tänkte kolla om det är någon kunnig på forumet som kan veta ungefär vad det kan vara.
Problem 1:
Ryker ut gaser(vevhusgaser?) ifrån oljestickshålet när ja lyfter på oljestickan med motorn igång. Stänger jag av den då ryker "resterna" av gaserna ut och sen kommer d inget mer förrän jag startar motorn igen.
Motorn har nyligen bytat olja och av misstag fylldes på lite mer än MAX-nivån, men motorn går fint. Ventillyftarnas tickande har jag lagt märke till och håller i sig längre än vad den gjorde för några år sen, då det började (slarvat me oljebyten tidigare). Rengöring av vevhusventilationen minns jag inte att jag har gjort och det är det jag misstänker just nu, är jag på rätt spår? Även lagt märke till slangen för insugsluft till insuget börjar bli torrsprucken. Något märkbart är också hur kylvätskan (efter påfyllning till MAX) sjunker ner till samma nivå (över MIN) varje gång jag fyller på med enbart vatten. Tröttnat på att köpa glykol när den slukar vätskan verkar det som
. Märker inga läckage på kylsystemet heller så vad är det som slukar kylarvätskan?. Hela tiden trott att det kanske beror på att jag har ett insatsfilter och att det blir kallare ute nu så "gaserna" kan vara kondens från oljan/kylarvätskan som förbränns och pyser ut d genom oljestickshålet? Men att gaserna luktar avgaser av någon sort eller oförbrännt bränsle är det ingen tvekan om iaf.
Problem 2:
Fläktproblemet som har gått mig på nerverna nu när det börjar bli kallare ute och imman börjar spela med som en faktor i trafiksäkerheten.
Innan fläkten dog så gick den rätt trögt, var tvungen att köra en bit innan fläkten gick igång. Nu när den är helt död så går den inte alls på någon av nivåerna eller "AUT" inställningen. Har en som man reglerar bara åt vänster o höger alltså ingen stegvis fläkt. Nämnvärt är kanske också att AC:n inte fungerat så länge som jag minns
men fläkten har ju ändå fungerat.
Testade byta fläkten, inget vidare rec och ac off lamporna bara blinkar i 20 sek (vilket indikerar fel i systemet?)
Mätte spänningen till fläkten och den ligger på 10V utan nyckel, radioläge 7V, tändningsläge ~6,3V och startadmotor ~10V igen. Det fundersamma var när jag mätte ampere att d gick ingen ström in till fläkten? :O stod bara still på 0,01A vilket läge bilen än var i. Vet inte vilken del ja ska haka på nästa, så det hade varit skönt me lite tips o hints på vad som kan vara problemet. Kabelglapp tror jag det inte är eftersom ingen har pillat i kablarna sedan -93 men jag kopplade om ändå för säkerhetsskull utan någon vidare lycka.
Tacksam för alla svar =)
Nu dyker d lite problem upp efter att ha fixat den efter ett 6 månaders långt koma. Några kanske minns att ja hade ett projekt uppe me drivaxeln som var knäckt och massa 2:or från besiktningen efter d. Allt har ordnat sig nu och den är laglig på vägarna igen (dock klara den sig undan me plastic padding på mina sprickor i avgassystemet från katten och bakåt). Men nu har lite annat börja klydda. Har 2 problem med bilen och tänkte kolla om det är någon kunnig på forumet som kan veta ungefär vad det kan vara.
Problem 1:
Ryker ut gaser(vevhusgaser?) ifrån oljestickshålet när ja lyfter på oljestickan med motorn igång. Stänger jag av den då ryker "resterna" av gaserna ut och sen kommer d inget mer förrän jag startar motorn igen.
Motorn har nyligen bytat olja och av misstag fylldes på lite mer än MAX-nivån, men motorn går fint. Ventillyftarnas tickande har jag lagt märke till och håller i sig längre än vad den gjorde för några år sen, då det började (slarvat me oljebyten tidigare). Rengöring av vevhusventilationen minns jag inte att jag har gjort och det är det jag misstänker just nu, är jag på rätt spår? Även lagt märke till slangen för insugsluft till insuget börjar bli torrsprucken. Något märkbart är också hur kylvätskan (efter påfyllning till MAX) sjunker ner till samma nivå (över MIN) varje gång jag fyller på med enbart vatten. Tröttnat på att köpa glykol när den slukar vätskan verkar det som

Problem 2:
Fläktproblemet som har gått mig på nerverna nu när det börjar bli kallare ute och imman börjar spela med som en faktor i trafiksäkerheten.
Innan fläkten dog så gick den rätt trögt, var tvungen att köra en bit innan fläkten gick igång. Nu när den är helt död så går den inte alls på någon av nivåerna eller "AUT" inställningen. Har en som man reglerar bara åt vänster o höger alltså ingen stegvis fläkt. Nämnvärt är kanske också att AC:n inte fungerat så länge som jag minns

Testade byta fläkten, inget vidare rec och ac off lamporna bara blinkar i 20 sek (vilket indikerar fel i systemet?)
Mätte spänningen till fläkten och den ligger på 10V utan nyckel, radioläge 7V, tändningsläge ~6,3V och startadmotor ~10V igen. Det fundersamma var när jag mätte ampere att d gick ingen ström in till fläkten? :O stod bara still på 0,01A vilket läge bilen än var i. Vet inte vilken del ja ska haka på nästa, så det hade varit skönt me lite tips o hints på vad som kan vara problemet. Kabelglapp tror jag det inte är eftersom ingen har pillat i kablarna sedan -93 men jag kopplade om ändå för säkerhetsskull utan någon vidare lycka.
Tacksam för alla svar =)