Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av riha
swemax skrev:
AndersP skrev:Dubb slår odubbat på alla väglag, inkl torr asfalt.
Det "enda" odubbat är bra på är ljudet och miljön.
Det tycker inte jag, på torr eller blöt asfalt är min erfarenhet att bromssträcka & kurvgrepp är sämre med dubbat
Valde tyvärr dubbat på förra bilen och ångrade mig varje dag.
Så mitt råd blir odubbat.
Så du anser att kurvgrepp är viktigt med dubbat på vintern? Är det så bra att köra så snabbt att kurvgreppet blir lidande vintertid?
Bromssträckan kan jag däremot hålla med om.

Själv bor jag i skåne, men kör land o rike runt i jobbet, jag har alltid kört med odubbat då jag inte pallar med ljudet från de dubbade däcken.
av lobbysleeper
Hade jag varit i behov av nya däck, hade det garanterat blivit dubbfritt.
Kör i stockholm, och kanske 6-700 mil totalt under vintersäsongen, varav 1-2 repor upp till Härjedalen.

Då jag inte har behov av bil varje dag så kan jag säkert ställa bilen, alternativt köra försiktigt vid blixthalka/packad och polerad snö eller liknande förhållanden där dubben fortfarande är oslagbara.

Stora fördelarna som jag ser det;
Slippa ljudet från dubbarna (trots V70'ns tysta kupé med lam.rutor)
Kunna köra 110+ utan vara rädd för att tappa dubb
Miljön
Vem vet vad för lagar som kommer innan det är dags för nya däck (dvs förbud mot dubb på ett eller annat sätt som påverkar mig)

Tips på dubbfritt i år;
Michelin X-ice 2
Continental ContiVikingContact 5

I år kör jag vidare med Hakka 4 dubbdäcken. Tyvärr gick ett sönder i våras, men eftersom övriga däck var i bra skick valde jag att köpa 2 nya till specialpris (1200kr/st).

PS. nån som vet vad Volvo/Bilia har för priser på vinterdäck i år? I synnerhet de två modeller jag tipsade om.
Farsan behöver nya till S40'n, 185/65-15...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Min gissning är att den här tråden snart är 4123 sidor lång där alla vi som finns här skriver vad vi TYCKER.

Som förra året när diskussionen om däckval uppstod så skriver jag igen, vi bor i olika ändar av ett långt land, så förutsättningarna är väldigt olika!
Men, det som förbryllar mig mest är att det är sydsvenskar som förespråkar dubbfritt och tycker att dubbdäck typ hör hemma i norrland, när väglagen som passar respektive däcktyper faktiskt är helt tvärtom!

Det är ju för bövelen i norra sverige som en uppsättning dubbfria däck gör sig bäst, där vägarna är täckta av snö, å inte is som oftast är fallet i de södra delarna av landet!

Sen har jag en fundering, hur fan kan man välja däck beroende på ljudnivå??????? Det är väl totalt ointressant, det är väl ändå greppet man är ute efter, eller!?!? sen förstår jag ju givetvis att om man jämför två däck som
har lika bra grepp så väljer man ju det som är tystast.
av swemax
riha skrev:
swemax skrev:
AndersP skrev:Dubb slår odubbat på alla väglag, inkl torr asfalt.
Det "enda" odubbat är bra på är ljudet och miljön.
Det tycker inte jag, på torr eller blöt asfalt är min erfarenhet att bromssträcka & kurvgrepp är sämre med dubbat
Valde tyvärr dubbat på förra bilen och ångrade mig varje dag.
Så mitt råd blir odubbat.
Så du anser att kurvgrepp är viktigt med dubbat på vintern? Är det så bra att köra så snabbt att kurvgreppet blir lidande vintertid?
Bromssträckan kan jag däremot hålla med om.

Själv bor jag i skåne, men kör land o rike runt i jobbet, jag har alltid kört med odubbat då jag inte pallar med ljudet från de dubbade däcken.
Nu syftar jag iofs inte på landsvägskörning utan främs rondellkörning i Sthlm där man iblan kan "tvingas" stå på lite för att visa lite hänsyn och inte sinka trafiken och då kan det även med AWD tendera att kasa lite i sidled (i vart fall tills man stöttar lite med gasen) och här är dubbat i min mening usla på asfalt .

MEN kurvgrepp är mycket viktigt vid undanmanöver i en nödsituation inte sant?
av Lövet
Variosboy skrev: Det är ju för bövelen i norra sverige som en uppsättning dubbfria däck gör sig bäst, där vägarna är täckta av snö, å inte is som oftast är fallet i de södra delarna av landet!
Vägarna söderut är kanske täckta av is 2-3 gånger om året - högst. Jag förstår din poäng men den är väldigt teoretisk.

Till trådskaparen kan jag bara säga att jag skulle inte ens fundera på något annat än dubbfritt i stockholm. Den enstaka dag(!) det verkligen är is på vägarna så kan du ställa bilen. Stockholm är ju en av få ställen i hela Sverige där kollektivtrafiken faktiskt är utbyggd så det brukar inte vara så stor uppoffring att ställa bilen.

Dessutom så dränks ju vägarna i salt så fort det ens närmar sig nollpunkten.
Användarvisningsbild
av StringerBell
En aspekt till: Kör man i tätort är antagligen mycket av eventuell svart-is uppruggad av våra vänner dubbägare om man kör vid 7-8 tiden på morgonen. Jämför det med en dimmig morgon klockan fem, strax under noll, på en mindre trafikerad väg en bit utanför tätorten eller på en öde villa-gata.
Användarvisningsbild
av Brainy
När jag bodde i stockholm så kände jag att jag hade det största behovet av dubbdäck... nu var iofs vintern 05-06 väldigt fin även i sthlm så snön låg länge och kallt var det med.
Men inga andra hade ju heller dubbdäck så ingen rubbade upp isen och gav grepp åt oss utan dubb. Jag vet inte hur många ggr jag fick köra med ena hjulparet ute i plogvallen i backen utanför ica abrahamsberg för att få grepp. Uppåt gick det väl an men ner när man hade korsningen mot drottningholmsleden att bromsa för. Hjälp!

Efter den vintern så lovade jag mig själv att aldrig köra dubbfritt igen. Ändå så har jag nu dubbfritt på ena bilen :oops: dock så tycker jag det greppar så ofantligt dåligt så är det minsta risk för halka så får den bilen stå och den går aldrig några längre sträckor.

Vi bilägare har detta nummer ett test med dubbfria däck och har hakka 7 med som referensdäck. Enda situationen som skillnaden eg. är stor till friktionsdäckets fördel är inbromsning på asfalt från 90km/h. Skiljde ~4m i bromssträcka mellan bästa friktionsdäcket mot Hakka 7.
Dock så var det friktionsdäcket istället ett av de sämre på is... De som var bättre på is var betydlgit sämre på asfalt och då var plötsligt inte Hakka 7 så långt efter längre.

Och aftonbladets dubbdäckstest tycker jag visar rätt så tydligt att det är Hakka 7 som gäller i år! Michelin får samma totalbetyg som hakka 7, dock genom komfortegenskaper, rullmotstånd och ljudnivå. Något som inte alls är viktigare än vinteregenskaperna för mig när det kommer till vinterdäck. Men Michelin kanske kan vara ett bra kompromissdäck då för er som inte har så mycket vinterväglag?

mvh
Anders

Edit: Jag flyttar denna tråd till "Bilvård, styling och väghållning" Inte för att jag tycker den ligger helt galet här när trådstartaren frågar om tips specifikt till hans bil. Men för att undvika allt för många trådar dubb vs dubbfritt så flyttar jag den dit.
av Lövet
Hur stor var skillnaden på bromsning på snö respektive is på dubb vs dubbfritt?

(Dvs, hur mycket snabbare du hade stannat med dubbade däck vid korset Abrahamsberg/Drottningholmsvägen...)
Användarvisningsbild
av Brainy
Bromsning på snö från 60km: Conti VC5 stannar på 35m, Hakka 7 på 36.4m så det är lite sämre. Dock så är snittinbromsningen för alla däck i testet just 36.4m och det näst bästa däcket i testet Nokian dubbfritt behöver 36m så där skiljer endast 40cm.

Bromsning på is 35km/h-5km/h. Dubbdäcket behöver 18.9m, närmsta konkurrent 22.2m och snittdäcket i testet behöver 23.5m. Testet sämsta nya däck (ling long) behöver 29.5m och ett begagnat michelindäck behöver 30.3m Detta michelindäck tävlar dessutom i alla tester om sistaplatsen med ling long. Nu var det iofs bara 3mm kvar på michelindäcket men jag har sett liknande tester med 5-6mm där dubbfria däcken varit totalt värdelösa, även jämfört mot hur de var när de var nya.

Start på is, rullande start, 10-40km/h. Hakka 7: 6.3m, närmsta konkurrent 13,4m och snittdäcket även det 13,4 men hade vi tagit bort hakka 7 ur den beräkningen så hade snittet legat betydligt högre. Slitna michelindäcket behöver 17,8m och Goodyear UG (som f.ö. bromsar bäst på våt och torr asfalt) behöver 17.1m

Start på snö, 0-40km/h: Bäst är Nokian dubbfritt med 10,1m, hakka 7 behöver 11.2m och snittdäcket behöver 11.9m

Noterbart är att start på is sker på blankis och bromsning på ruggad is, undras hur mycket sämre friktionsdäcken hade bromsat på blankis.

Överlag så finns det inget däck som är så pass bra på allt som dubbdäcket, med de dubbfria får du antingen eller, bra på asfalt men kass i snöslask.

Så jag hade behövt 3.3m längre sträcka, dvs halvvägs ut i korsningen, för att bromsa ner till 5km/h med ett friktionsdäck gentemot hakka 7. Men det hade ju förutsatt att det varit plant underlag, nu var det en nedförsbacke och jag kanade nedåt tills jag tvingade in bilen i plogvallen. Efter det så lärde jag mig att började det släppa så var det bara att styra in i vallen och ta det försiktigt nedåt.

Tur jag bodde första gatan in (köksfönstret mot drottningholmsvägen/leden eller vad den nu heter) så det inte var så ofta jag var högre upp ;)

Start i korsningen kvarnbäcksvägen / ulvsundavägen när man kom från volvohållet och skulle svänga in på ulvsundavägen var också en mardröm i det ändå rätt moderata uppförslutet. Var det halt ute så fick man vara glad om den bilen som stod längst fram lyckades ta sig iväg innan det slog om till rött igen :)

Ang. testet av vi bilägare så tycker jag det är synd att dom inte testar allt från samma hastighet så det blivit lättare att jämföra.

I aftonbladet får bästa dubbdäck 7.5p och bästa dubbfria 6.4p, mycket för att det får 10or i ljudnivå och stabilitet.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av StringerBell
Läser Vägverket däcktesterna? Det undrar man. Det var rätt jobbiga fakta där för en dubbfrikörare som jag.

Å andra sidan kan det faktum att dubbfria bilar inte är överrepresenterade i olycksstatistiken bero på att dessa körs försiktigare. Om det känns tryggare med dubb tar man det omedvetet/medvetet inte lika lugnt. Kanske.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
B30a i en 740?

Det är möjligt att regga. Men.... D&arin[…]

En tanke jag har haft i huvudet ett tag. Med tan[…]

Jag plockade bort plastskydden för trö[…]

Borde vara trycksensorn, och inte regulatorn med f[…]