Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Vfrrr
Fick min bil idag och säljaren sa att det är en ny programvara från produktionsvecka 34. Enligt Volvo så är det inte batterierna som dras ur som är felet utan att mjukvaran indikera felaktigt för låg spänning.
Användarvisningsbild
av micketrono
Hmm...min bil är tillverkad efter vecka 34 men den beter sig knepigt ändå...
Har använt värmaren två gånger, båda gångerna så indikerar den att den stängt av värmaren pga låg batterispänning men den funkar hur bra som helst... Den har alltså inte slagit av värmaren som det står... :roll:
av Knasen
micketrono skrev:Hmm...min bil är tillverkad efter vecka 34 men den beter sig knepigt ändå...
Har använt värmaren två gånger, båda gångerna så indikerar den att den stängt av värmaren pga låg batterispänning men den funkar hur bra som helst... Den har alltså inte slagit av värmaren som det står... :roll:
Mjukvaran kom senare än vecka 34, det var ganska nyligen.
av S80-04
Min värmare går inte på pga för liten bränslemängd. Enligt färddatorn fortfarande bränsle för 120 km. Tanken går ju inte att köra tom. Senast tankade jag då färddatorn visade bara steck och fick inte att gå i tanken mer än 64 liter. Senaste vintras skulle jag komma i håg att den inte startade fast jag hade bränsle för 200 km. Måste alltid ha tanken åtminstone halvfull för att säkra starten av värmaren.
av cyberlelle
Fick höra att uppdateringen av programvaran som gjordes från v.35 blev fel, man råkade justera spänningsvakten åt fel håll så felet blev ännu värre. Det ska vara en ny version på gång, vet dock inte om den kommit ännu.
av riha
volvofan skrev:Är det någon som har hört om det ska komma någon ny mjukvara till värmaren för V70II disel? Min värmare drar ur batteriet så att det inte går att starta? :cry:

Det intressanta med dieselvärmaren är ju att den är just diesel driven, varför inte koppla den så att den laddar batteriet samtidigt.
Oftast när man använder dieselvärmaren är ju när det är kallt, det kan ju vara en bra idé att låta den ladda batteriet samtidigt så att man kan starta bilen så lätt som möjligt när det är just kallt (läs svinkallt).
av JHg
riha skrev:
volvofan skrev:Är det någon som har hört om det ska komma någon ny mjukvara till värmaren för V70II disel? Min värmare drar ur batteriet så att det inte går att starta? :cry:

Det intressanta med dieselvärmaren är ju att den är just diesel driven, varför inte koppla den så att den laddar batteriet samtidigt.
Oftast när man använder dieselvärmaren är ju när det är kallt, det kan ju vara en bra idé att låta den ladda batteriet samtidigt så att man kan starta bilen så lätt som möjligt när det är just kallt (läs svinkallt).
Några enkla frågor: Hur tror du att den får sitt bränsle? Pump! Hur drivs pumpen? El!
Hur skall du skapa en rörelse med brännaren när detta krävs för att driva en generator?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JHg skrev:
riha skrev:

Några enkla frågor: Hur tror du att den får sitt bränsle? Pump! Hur drivs pumpen? El!
Hur skall du skapa en rörelse med brännaren när detta krävs för att driva en generator?
Finns ju massor av små knytnävsstora turbiner som både ger värme och flera hk ut för att tex driva en generator på 1000 W. Gäller bara att gasa på i brännaren så det blir lite fart på fläkten

Bild

Men men det var ett sidospår......

Nu tillbaka till allvaret, är det ny mjukvara även till värmaren i D5orna?
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
riha skrev:

laddar du mobiltelefonen hemma i braskaminen också!? :D

Bränslevärmare oavsett modell fungerar som så att de antänder bränslet och utnyjtar den värmen för att värma kylvattnet och kupén i bilen. Det är alltså ingen liten dieselmotor i en dieselvärmare utan bara en lite kontrollerad eld helt enkelt!

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]