Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Hej.
Min turbo är kass och måste bytas..
Bilen är en 193hästars nu..
Tänkte passa på att montera en större turbo på en gång..
Men vilken passar?
Volvo nr. på den jag har är 8601227
Och betäckningen är B5254T TD04HL-13G 150/30 M4.4
Måste finnas fler än jag som uppgraderat en sån här bil ...
Tipps mottages tacksamt...
av Skulle hatt V70 R
jeg har montert 19 t turbo og tilpasset med større luftmassemeter och dyser nye støre trykkrør från turbo til ny IC allle slanger byttet ut med blåe silikon og ny elektronisk ladetrykksstyring fra summit racing i USA med 20 sek over bost og manuell overstyring fra innsiden av bilen.Har chip og 3" downpipe og dobbla 3" jt blås i dag og ca 230-240 hk dette er en 97 V70 2.0LT som basisis.med 250 k på meteret men motoranalysen vist at motoren var i topp skikk med god komp og jeg har byttat alle 20 løftere og tetningsringer.I Bremsebenk så fikk jeg ut 270 hk med den chip som sitter i bilen i dag stod i bremsebenk i 4 minutter med maks pådrag og alt av live utstyr koblet til ,så jeg venter i spenning til den 27 januar da bilen skal til http://www.tuningspesialisten.no for mapping og bremsetest.,når jeg får mappet og satt inn ny tilpasset chip så er målet ca 300 hk +
av *pettson*
nille850 skrev:Alla dessa norrmän, man fattar inte vad ni skriver, tyvärr. Inget illa menat, men det är jävligt svåt att fatta vad ni menar.
Om man läser lite saktare är det inga som helst problem. :-)-)
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Turbos finns i uppsjö, det är frågan om vad man behöver som avgör vad man köper. Ska man inte inte börja chipa och dona finns ju ingen anledning att köpa större.
av bolero
Ingen som har trimmat en sån här motor lite mer Rejält?! :D
Pratar alltså om B5254T, jag är sugen på att kasta i en sådan i min 244. Dock vill ja ha ut ialla fall 4-500hk. Och om jag nu ska kasta i en annan motor så ska det bli en nyrenoverad.
Tips tas tacksamt imot.

mvh // Rasmus
Användarvisningsbild
av Marlboroman
bolero skrev:Ingen som har trimmat en sån här motor lite mer Rejält?! :D
Pratar alltså om B5254T, jag är sugen på att kasta i en sådan i min 244. Dock vill ja ha ut ialla fall 4-500hk. Och om jag nu ska kasta i en annan motor så ska det bli en nyrenoverad.
Tips tas tacksamt imot.

mvh // Rasmus
Jo, det finns, men dem är ganska lätträknade eftersom blocken med 83mm borrning lider av tunna cylinderväggar som gärna spricker när man börjar ladda på rejält. Det finns dock dem som byter till T5:ans längd på stakar istället för att sänka kompressionen och det verkar funka. Vanliga LTT-motorn har ju lite högre komp än R-motorn. Men visst finns det dem som kör med 83mm borrning och mycket effekt. Men de flesta utgår ifrån ett 81mm block då dem är mycket enklare att få att hålla.
av bolero
Tackar för svar =) Kommer lite följd frågor.

Vilka motorer har 81mm i blocket då?

Så man vet vilken motor man ska utgå i från. Vilken är smidigast att trimma?

Mvh
Användarvisningsbild
av ketto
Riktiga turbomotorerna! :lol: Alltså, R och Turbo (T5)
av bolero
ketto skrev:Riktiga turbomotorerna! :lol: Alltså, R och Turbo (T5)
Jovisst =) men blir ju problem med regg då väl?

Annars får det ju bli amatörbyggt fordon för att det ska vara godkänt väl?

mvh
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Om du tänker på effektgränserna så funkar ju 2 liters, då den finns i ett par slöa utföranden. En 180hk 2 liters ska gå att få igenom. Alternativet annars blir ju en besiktningsmotor och en annan...

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]