Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av walle53
Jag har lämnat in för kopplingsbyte nu tre gånger och första gången så var det svängmassehjulet som var kass och som gjorde att koppling slirade sa dom.Bilen har sedan rullat ca 4-500 mil och sedan helt plötsligt så slirar den hejdlöst för att i nästa ögonblick fungera som vanligt.Bilen har körts de mesta av min fru och vi har haft många bilar tidigare så det är inte så att hon eller jag slirar på kopplingen under körning.Nu senast så har bilen blivit stående i tre veckor och när vi började använda den så började kopplingen slira igen.Den volvoverkstad som gjort bytena hade adrig bytt koppling förut och hade inte ens verktygen till arbetet.Vad jag har förstått så är bytet inte helt enkelt så jag undrar om det har gjort något fel för dom säger att dom inte hittat något fel på kopplingen när dom har bytt alla gånger.
Bilen är en V70 D5 -02
nu senast har bilen gått 480 mil sen senaste bytet
av Psyko
Svårt att avgöra om dom gjort rätt eller fel men specialverktyg behövs ju för ett byte.
Var det verkligen en auktoriserad Volvoverkstad som gjorde jobbet eller var det
en verkstad som säger sig vara Volvoverkstad ?
Isf förstår jag att dom inte har verktygen,annars förstår jag verkligen inte.
Vad är det för delar monterade om verkstaden inte är en Auktoriserad verkstad ?
Volvos original eller någon annans original ?

Har själv aldrig varit med om att det skulle behövas så många kopplingsbyten
inom så kort tid.
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering gång på gång
av walle53
Cms Group gjorde bytet som kostade över 30 tusen kronor
orsaken var att svängmassehjulet med någon vulkning hade släppt
Det har blivit samma symtom efter varje kopplingbyte.
ibland slirar den så den driver knappt framåt på de lägre växlarna som 1an o 2an
för att i nästa stund inte slira något även på 5an och full gas.
hade en 945 diesel som gick 62000 mil utan att byta koppling med en massa husvagnsdragning,men en ventil ramlade ner på en kolv vid 62000 mil
här kör vi knappa 500 mil så slirar den
av Psyko
Verkligen konstigt :roll:

Säker på att frugan inte sitter o vilar med foten på pedalen :?:
Det är den enklaste förklaringen allafall :wink:
Användarvisningsbild
av Sparkz
:shock: oj..
Räknade på ett sånt jobb för ett par veckor sen och hamnade på 18000 nånstans.
Kopplingspaket drygt 10k och svänghjul 7500. Sen går det att få tag i begagnade svänghjul för 2000-3000.

Det är en självjusterande koppling, och det behövs verktyg för att avlasta kopplingen och nollställa justeringen när man sätter dit den. Det är en ring med små kilformade upphöjningar som ska vrida sig och ta upp spelet allteftersom lamellen slits.

Men hur länge sen är det? Du borde ha garanti på jobbet?
av Psyko
Tycker ju att CMS borde ha dom verktygen,dom är ju en Auktoriserad
Volvoverkstad :roll: .
Vet inte riktigt vad som händer om man inte använder rätt verktyg men det
här felet borde ju kunna uppstå om det inte används.
av walle53
Jag har nu fått garanti och ska lämna in bilen
nu slirar den när man trampar gasen i botten vid 2000 varv
och varvräknaren går upp till 3000 varv och så nyper kopplingen och den går till baka till 2400
och axar sedan vidare utan att slira
kan det vara de nya svänghjulet som släppt i vulkningen
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vulking? Det finns inget gummi i svänghjulet, det är två delar med fjädrar och fett mellan. Det blir ett glapp i det om det rasar, låter illa. Men det kan inte slira.
Slira inte för hårt med en sån koppling heller, justeringsringen jag skrev om ovan är av plast och smälter om det blir för varmt. Bra konstruktion...

Hej! Jag är nybörjare när det komm[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]