Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av philipsguy
Hej, vi håller på att räkna på en firmabil och försöker spela ut två ÅF mot varandra, det går ju men problemet är att de sänker typ en hundring i varje omgång. Hur göra för att få en större rabatt utan att behöva bolla fram och tillbaka i flera veckor? Vi vill ju inte binda oss att köpa x antal bilar per år... Tips emottages tacksamt, har ju läst om folk på forumet som fått tex 30% rabatt på tillbehören!
av *pettson*
Enklast är att helt enkelt gå till en tredje part.. På så sätt blir det ännu besvärligare, vill man sälja så får man helt enkelt blidka.
Lägg ett bud istället.

Sen är det upp handlaren. Take it, or leave it. Vill han sälja eller inte?

Tro inte på alla sagoberättelser som florerar. En del vill alltid framhäva att dom gjort en guldaffär. Kritisk granskning är på sin plats.
av Lövet
Vill man få riktigt bra rabatt då är det dessvärre volym som gäller. Funkar också att titta på kampanjbilar och lagerbilar och försöka kombinera rabatter.
Hejsan!

Ett vanligt rabattspann på ramavtal är mellan 8-10% beroende på märke och volym.

Många leasingbolag har redan riktigt bra rabatter på olika märken.

Senaste prisrundan jag hade fick jag 10% på bilen, men i stort sett ingenting på tillbehören i samband med köpet. Då utgick man ifrån att leasingbolaget hade förhandlat fram 8% mot ÅF och eftersom det var den tredje bilen jag köpte in i bolaget fick jag totalt 10% genom generalagentens policy.

Rörigt, javisst.

Men som sagts i andra svar, lägg ett bud och låt säljare lämna ett motbud.

Bäst pris kan man oftast få om du köper en "lagerbil" som stått ett tag och om modellårsbyte är på gång.
Men tänk på att skillnaden snabbt kan ätas upp av värdeminskningen när Du efter 3 år skall sälja en 4 år gammal bil, även fast den bara varit i trafik i 3 år.

//
Micke
Philipsguy, det beror en del på hur stort ert företag är. Som Andreas skriver skriver volym, eller snarare volympotential är viktigt. 8-10 % på listpriset bör du kunna ordna även för ett mindre företag, och helst ännu bättre på options.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]