NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lattjolarsson
Hej!
Nybliven medlem här.....oxo varit på gång att köpa en V50. Kommer nog slå till någon gång under våren.
Var och provkörde igår. Ville helst provköra T5:an med Automat. Men nån sån hade dom ju så klart inte inne för provkörning. När jag gjorde min förfrågan om den, sa dom bara rätt och slätt: "Nån sån har vi ju inte inne, för det är ju inte nån som köper en sådan ny ändå".
Ehhhh....va?! Vad sjutton menade dom med det?

(Det blev att jag körde 2,0D Automat istället. Mycket trevlig bil den med får jag säga. Men jag vill ju fortfarande prova T5:an..... :wink: )
av Lövet
De menar helt enkelt att det är en ovanlig modell. Men visst finns de, se min profil :wink:

Tyvärr verkar det som att folk inte längre köper den bil de vill ha utan vad motorjournalister tycker de ska ha. 2,0D är som att äta knäckebröd när det finns oxfilé. Hela känslan i bilen försvinner av det tråkiga motorljudet och vibrationerna. T5 är en annan värld. Detta till priset av ungefär 3dl bränsle per mil.
Användarvisningsbild
av StringerBell
För min egen öronkomforts skull hade jag önskat att Harley-åkarna hade samma smak som du, Andreas. Snacka om vibrationer och motorljud... Jag stör mig otroligt på det. Hur många mina sommarkvällar på uteservering har inte förstörts av detta oljud som dränkar all konversation och fågelkvitter. Borde förbjudas.

Själv älskar jag D5:ans maffiga dieselljud; tänkte på det när jag åkte i parkeringshuset med nedraget fönster nu vid lunch.
Användarvisningsbild
av opA
Kör själv en 2.4i och när jag var och provkörde en T5:a förra helgen var det verkligen njutning emot min egen bil som det är ganska bra drag i ändå.. att kunna accelerera på 5:ans växel är inte hel dumt inte.

Hade jag inte haft min egen idag hade jag nog hellre köpt T5:an idag =)
av lattjolarsson
Tack alla, för era kommentarer!
Tyvärr blir ju detta bara svårare och svårare ju mer man funderar..... :???: Angenäma problem dock.
Låter som att jag måste ordna mig en provkörning på både T5:an och D5:an :P
av lattjolarsson
Är det någon som har en hyffsad koll på servicekostnader för T5:an? Vad brukar det ligga på vid de olika servicetillfällena? Någon som har en uppskattning eller någorlunda rättvisa siffror på det? Såg i tidigare inlägg en liknande uppställning för 2.0D.
av Lövet
Jag har inte servat min bil annat än oljebyte, men kostnaden för övriga servicar borde vara nästan identiska med vanliga 2,4.
Användarvisningsbild
av runepv50
Hvor mye koster en D5 og T5 i sverige?

Selv kjører jeg 1.6D som holder i det daglige i Norge...men om jeg hadde bodd i sverige hadde det blitt for slappt. Den er meget slapp i hastigheter over 100km/t.
av Lövet
V50 T5: 265.000kr
D5: 257.000kr
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]