Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geiger
Jag irriterar mig djävulskt på detta. Vill inte att bilen skall rusa på ca 1800 r/pm när den är kall.
Har för mig att jag har läst i instruktionsboken att detta påhitt ska värma upp katalysatorn snabbare.

Någon som vet om det finns någon givare eller liknande för detta, som man kan manipulera på något vis,
för att undkomma detta fenomen?

Motor klarar säkerligen detta, men det känns bara inte rätt.
av Geiger
Nej, den är pedantiskt skött och servad, av mig själv, och förövrigt går den kanon.
Ganska säker på att det skall vara så. Något som kom -05 tror jag.
av Lövet
Detta påhitt har funnits sedan -01 så vitt jag vet. Min går upp till 1400 varv ungefär, aldrig så högt som 1800.
av Lövet
Framförallt när man har automat. Bilen tar formligen ett skutt framåt när man släpper bromsen efter att ha lagt i drive.
av Geiger
Ja, hade jag haft automat hade jag blivit tokig på det.
Kan ju inte heller vara skonsamt för automatlådan. Med manuell kan man ju direkt slira iväg på det förhöjda motorvarvet, vilket sig gör att det sjunker ganska omgående - dock fortfarande irriterande.
Användarvisningsbild
av flyvert
Har inga som helst problem att höra min välventilierade 300 hk turbofemma varva lite extra medan jag skrapar rutorna fria från is.
Av någon konstig anledning brukar jag alltid börja min skraprunda vid bakrutans vänstra hörn... :lol:

Syftet med varvningen är ju att snabbare få katalysatorn till arbetstemperatur = lägre utsläpp!

Vill man inte ha denna feature får man nog leta efter en annan bil... :(

/f

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]