Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag måste kolla om jag bara har otur eller om kvalitén på Volvos framhjulslagren har försämrats allmänt.
Äger en V70-99 2,5T som nu har gått 24500 mil och som varit i min ägo de senast 16000 milen. Bilen körs mest landsvägskörning i normalt tempo. (Jag kan också tillägga att en framhjulsinställning är gjord för 3 år sedan - men hade inte varit nödvändig.)

Vid drygt 17000 mil på mätaren så var det dags att byta det första fabriksmonterade lagret på höger sida fram och efter ytterliggare 2000 mil så började det andra framhjulet låta illa, vilket får anses normalt. Bägge lagren som jag monterade var orginaldelar inköpta i den lokal volvobutiken.
Till min förvåning så han jag bara köra ytterliggare några hundra mil efter andra bytet så började lagret på höger sidan låta illa - igen! Eftersom det vara mindre än ett år sedan jag köpte det första lagret så reklamerade jag det. Volvoverkstaden ville kolla att det var rätt monterat och erbjöd sig att ta in bilen för lagerbyte. I fall lagret var rätt monterat - vilket det vara - så fick jag ett nytt lager monterat utan kostnad.
Att enstaka lager i sällsynta fall kan vara så dåliga går kanske att acceptera, men när lagret på andra sidan började låt igen efter att bara ha gått ca 2500 mil så blev jag tämligen sur på att en reservdel som kostat ca 1700 kr och några timmars möda att få dit inte kunde hålla bättre kvalité. Även denna gång fick jag lagret bytt av den lokala volvoverkstaden trots att det vara över ett år sedan lagret köptes in - all heder åt verkstaden som var tillmötesgående.
Jag antog att de två första lagren måste ha varit från ett parti där tillverkaren hade slarvat eller gjort något systematiskt misstag vid tillverkningen under en begränsad period och att den 3:e omgången lager på bilen skulle hålla i vart fall i minst 15 000 mil. Men icke - för nu börjar det låta om ett av ett av hjullagren igen!!

Efter att ha kört 2 år och mindre ca 4000 mil sen senaste bytet så sitter jag nu för femte gången och lyssnar till det numera välbekanta ljudet av ett hjullager som snabbt blir sämre för varje mil som bilen går.
Har jag maximal otur eller är det fler än jag som har råkat ut för 3 framhjulslager av riktigt dålig kvalité på kort tid?

/PL
Verkar mysko utöver det vanliga.....bara några "idiotfrågor"
har du bytt fälgar ?
har du bytt däck ?
Är det rätt ET på fälgarna, spacers ?
Ja som du ser så tror åtminstone jag att någon förändring som gjorts har fixat detta ???
4 hjulsmätning ?
Nå´t är vajsing, jag tillhör dom som inte tror på slumpen !!
Lycka till o låt oss få höra sedan
:lol:
Tack för att du frågar.
Fälgarna är Volvos original aluminiumfälgar - 16 tum på sommaren och 15 vintern.
Däcken är av standarddimension och har inte slitit onormalt under hela tiden.
Några spacers har aldrig varit monterade utan bilen är en vanlig "Svensson Volvo" och har körts därefter.
Hjulinställningen jag gjorde för några tusen mil sedan vara en 4 hjulsinställning - men det klart att sånt kan behöva göras om ibland.
Finns det någon felaktig hjulvinkel som skulle kunna vara särskilt ogynnsam för hjullager och samtidigt inte medför att däcken slits ut i förtid?
/PL
Hej igen PutteLarsson.
Min svennevolvo är precis som din med 16" på sommaren o 15" på vintersulorna så jag känner verkligen med dig då du inte har gjort ett enda fel.
Om du har fel ET så hamnar hjulen längre ut på axeln vilket medför precis detta "fel".....
Du skrev att dom första 16 0000 milen gick utan några problem vilket ju tyder på att det KAN vara slumpen trots allt !!!!
men om ingenting är bytt på "hjulen", vare sig fälgar dimensioner...helt enkelt om inga FÖRÄNDRINGAR gjorts ja då måste jag vika mig för att "slumpen finns" ?:-/
:D :D Freddie
Jag är långt från en mekaniker men efter att ha bytt fyra lager (på två bilar) har jag fått förklaringen att trötta dämpare och/eller fjädrar ger hårdare belastning på lagren, speciellt i kombination med kyla då en trött dämpare är extra hård i början. På V70:n visade det sig att dämparna också var dåliga, bilen hade då gått runt 13000 mil. På XC:n är lagerbyte bak ett normalt slitage som verkar komma runt 8-10000 mil för de flesta men de har utlovat att nyare lager ska vara bättre...

Med hänsyn till dina mil, vad är status på dina dämpare och fjädrar?
låter jätte konstigt, har aldrig varit med om att en enda lager man bytt nån gång pajar så fort.
måste vara nått annat än själva lagret som gör att dom pajar
En kort rapport om hur det gick sen...

Efter kontakt med Upplands Motor så fick jag besked om att jag kunde lämna in bilen och att de skulle byta även detta lager som en garantiåtgärd. Det visade sig att jag hade lyckats göra min reklamation 7 dagar innan tiden för garantin gick ut. Jag har en känsla av att det ofta brukar var tvärtom med prylar i allmänhet och att fel uppstår strax efter garantin går ut - men denna gång var turen på min sida.
Så nu kör jag vidare och håller tummarna att lagren denna gång ska håll bilens livslängd ut ... fast jag får erkänna att jag tvivlar på att det blir så.

På frågan om jag bytt dämpare och fjädrar så blir svaret - nej. Bilen har nu passerat 25 000 mil och väghållningen samt dämparna upplever jag som helt okey, och jag önskar mig varken hårdare eller mjukare fjädrar. Däremot är bilen ganska stum och hård i fram när man passerar vissa broskarvar och liknande ojämnheter - men det har jag förstått är ett "skönhetsfel" framförallt på V70 av äldre generationen före -01. Det tar emot att byta dämpare i framvagnen i förtid eftersom jag tror att det kostar en bra slant. I fall det finns någon som vet att det gör stor skillnad att göra ett byte av dämpare för att få bilen att ta broskarvar mindre hårt - och därmed orsaka mindre påfrestning på hjullagren - så tar jag tacksamt emot ett sådant tips.
/PL

PS. Inlägget råkade jag ursprungligen tyvärr infoga under fel kategori eftersom bilen är från -99 - dvs det borde ha lagts under S/V70 (97-00). Så det är helt okey att flytta inlägget till rätt plats för forumets moderator. DS
Jag fattar det som att du själv bytte de första lagren, o det är efter deta din bil börjat att käcka lager. nått måst ha hän här, det är för osanorligt att så många lager går på så kort tid.

kan du ha tappat bort eller monterat tätningen mellan lager o drivaxel åt fel håll?
Användarvisningsbild
av gooose
Du har inte haft otur och kört på ett av vägverkets "uppmärkta" asfaltskanter i lite för hög fart för att men inte såg den lilla förhöjningen på 4-5 cm ??

Kör du in i en sådan kan Rullarna i lagret göra märken/skador i lagerbanan som sedan resulterar i att lagret börjar låta
inte helt ovanlig situation och man tänker inte just för stunden på lagren utan man kollar om fälgarna klarat sig

Att 2 st lager fram skall ge upp på så kort tid är väldigt ovanligt. Jag tycker inte att du skall vara orolig för lagren på din bil som nu är utbytta att detta skall hända igen är högst otroligt

//Goose
CarMan skrev:låter jätte konstigt, har aldrig varit med om att en enda lager man bytt nån gång pajar så fort.
måste vara nått annat än själva lagret som gör att dom pajar
Det stämmer att jag bytte lagren fram själv första gången på respektive hjul. Nästa byte som gick på garantin gjordes på verkstaden. Villkoret för att det bytet skulle göras utan kostnad för mig var att de samtidigt kunde kontrollera att lagren var rätt monterade - vilket de uppenbarligen var. Därefter har lagren ånyo gett upp efter bara ca 2000 mil, dvs de lager verkstaden hade monterat.
Samtidigt som det senaste lagret byttes i höstas så bytes en styrled som var lite glapp - men verkstaden trodde inte det fanns något samband mellan styrleden och det havererade hjullagret. Jag har svårt att hitta något samband mellan helt enkelt.
gooose skrev:Du har inte haft otur och kört på ett av vägverkets "uppmärkta" asfaltskanter i lite för hög fart för att men inte såg den lilla förhöjningen på 4-5 cm ??

Kör du in i en sådan kan Rullarna i lagret göra märken/skador i lagerbanan som sedan resulterar i att lagret börjar låta
inte helt ovanlig situation och man tänker inte just för stunden på lagren utan man kollar om fälgarna klarat sig

Att 2 st lager fram skall ge upp på så kort tid är väldigt ovanligt. Jag tycker inte att du skall vara orolig för lagren på din bil som nu är utbytta att detta skall hända igen är högst otroligt

//Goose
Jag har inget minne av att ha drämt in i någon kant - min det är klart att ibland har man en benägenhet att förtränga enstaka obehagliga upplevelser.

På tal om kanter så passerar jag en elak broskarv på vägen till jobbet varje morgon de dagar jag tar bilen. Alla andra skarvar i bron känns normala, men en av skarvarna måste ha varit ett måndagsjobb av asfaltsläggarna. Vägen är skyltad 70 km/h. I den farten gör sig skarven som mest påmind. Men även ner emot 30 km/h så är den trist att passera. Det är möjligt man skulle kunna flyta/flyga över skarven i 110 - men av flera skäl så ser jag det inte som möjligt att testa i den hastigheten.
Kanske kan det finns något samband mellan den elaka broskarven och de havererade lagren.
/PL
Standby S09 sirenförstärkare

Trådskaparen hade en S9 med kabel. Jag utg&a[…]

Den stora annons-tråden

Nästan så man undrar om ägaren &au[…]

Visst vet du att värmepaket ofta drabbas av &[…]

Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]