Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoglt850
man kan lita 100% på wikipedia folk kan ändra fakta där hur lätt som helst och så är hela sidan uppbyggt på att folk har skrivit ner det dom sj vet och kan så inget är granskat.
av zx12r03
Mja igen. Det som tar tid är att växla, ju längre du kan dra ut motorn på växlarna desto snabbare går det (dock ska man inte "övervarva"). Men visst, en GLE funkar säkert bättre vid lägre varv, då t.ex. att dra en husvagn och vid vanlig körning i allmänhet.

Jag vidhåller att 170 hk 220nm VS 140 hk 205 nm är kvickare vid maximal acceleration och har högre toppfart. Givetvis måste förutsättningarna vara lika.
Förövrigt fattar väl alla att 20 ventiler är mycket tuffare än bara 10???
av RoadRunner1
GLT modellen är också snabbare zx12r03.Bara att ställa upp två av dessa bilar sidan om varandra och ge sig iväg om man nu inte litar på siffrorna så lär man se skillnaden även om den faktiskt inte är så stor som man skulle kunna tro trots dessa extra ca trettio hk.Har för mig att det handlar om någon sekund upp och ner beroende på motor.Ett hysteriskt ylande med starkare driv på höga varv eller ett bättre driv på lägre varv med lugnare motor , bara att välja beroende på körstil. :D

P.S. Det intressanta i bla Auto Motor & Sport med Volvo 850 är att de skriver att en 10V är aningen svag på lägre varv och törstigare än en 20V.Möjligt att testförare teamet hade en dålig dag , vad vet jag.

http://www.automotorsport.se/biltester/ ... lvo+850%29
av *pettson*
zx12r03 skrev:Mja igen. Det som tar tid är att växla, ju längre du kan dra ut motorn på växlarna desto snabbare går det (dock ska man inte "övervarva"). Men visst, en GLE funkar säkert bättre vid lägre varv, då t.ex. att dra en husvagn och vid vanlig körning i allmänhet.

Jag vidhåller att 170 hk 220nm VS 140 hk 205 nm är kvickare vid maximal acceleration och har högre toppfart. Givetvis måste förutsättningarna vara lika.
Alla får ha sin egen uppfattning. Den måste inte stämma med varesej teori eller praktik.
I övrigt är inte flerventilsteknik nåt speciellt tufft. Bara en kvarleva sedan 1930 talet..
av dalldall
hehe! jag är iallafall glad att jag inte har en 20 ventilare nu när jag håller på att slipa in ventilerna!!! så enkelt som möjligt skall det vara!
Användarvisningsbild
av mr850gle
*pettson* skrev:
zx12r03 skrev:Mja igen. Det som tar tid är att växla, ju längre du kan dra ut motorn på växlarna desto snabbare går det (dock ska man inte "övervarva"). Men visst, en GLE funkar säkert bättre vid lägre varv, då t.ex. att dra en husvagn och vid vanlig körning i allmänhet.

Alla får ha sin egen uppfattning. Den måste inte stämma med varesej teori eller praktik.
I övrigt är inte flerventilsteknik nåt speciellt tufft. Bara en kvarleva sedan 1930 talet..
The wise man har talat igjen og er helt enig!! :-)-) For dette kan *pettson* :mrgreen:
av volvoglt850
som sagt så gillar jag min GLT för att den har en motorkaraktär som jag gillar:) man har roligare att busa med glt än gle. GLE=komfort GLT sport! Vill tillägga att GLT har hårdare fjädring än gle så den kränger inte lika mycket när man pressart den i kurvor som gle gör:P så på hela taget så är 850 GLT en mer ungdomsbil än GLE enligt mig:D
Användarvisningsbild
av olindh
Jag prioriterar låg bränsleförbrukning. Eftersom gle har sekventiell insprutning så drar den mindre bränsle än vad glt gör. Jag tycker att motorkraften räcker till ganska väl.
av volvoglt850
det skiljer inte så mycket i förbrukning heller imellan gle och glt:) knappt märkbart om man kör lugnt med båda bilarna:)

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Ny helg, nya möjligheter. Nu fick även f[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Riktigt bra jobbat. Jag har faktiskt varit med om […]