Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Oliver99
Svar o svar men du verkar vara experten på detta forum!
Gör något vettigare än att bara anmärka på andra. :-(O)
Användarvisningsbild
av Funk
Oliver99 skrev:Svar o svar men du verkar vara experten på detta forum!
Woah.. ta det lugnt, du har ju visst fått svar... mot LMM !

/Thomas
Användarvisningsbild
av jimDK
Oliver, S.t.r.a.n.d. är alltid hjälpsam och mycket aktiv här.
Oliver99 skrev:Jag köpte ett nytt luftfilter till min xc70-03 igår.
Det är skumgummi under filtret typ 5cm.
Vilket håll ska det sitta mot luftmassa eller skärmen????
hur sitter det på din gamla filter?
Användarvisningsbild
av jimDK
Sådan är också mina två.
då är det bra nog att köra utan(Jag tar alltid bort skumgummi på nya filter)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Om du tittar i bottendelen av burken har du ett litet fyrkantigt hål i ena hörnet, där ska skumgummit vara. Har du inte det hålet så ska du antagligen ha ett filter utan skumgummi, men har du ändå köpt det så kör med det.
Jag tror tom det finns tre filter, ett med en liten bit i hörnet, ett med hela kortsidan, och ett utan.
9454647 tror det är det som är utan skumgummi.
ett som slutar på 788
och ett till?
av S.t.r.a.n.D
Oliver99 skrev:Svar o svar men du verkar vara experten på detta forum!
Det var inte min mening, då uppfattade du det jag skrev fel.

Det jag menade var dessa inlägg:
snoddasD5 skrev:På mina bilar har skumgummit varit mot luftmassemätar hållet.
Funk skrev:Snarare lär det vara så att skummet skall sitta som skydd mot lite större inkommande partiklar som kan skada filterpappen, det sitter mot LMM för dit leds troligen de större partiklarna pga luftflödet i boxen.
Ganska klart i mina ögon.
Användarvisningsbild
av Funk
OT, men...

I mitt fall så har jag alltid fått med skumgummibit på ena sidan. Till XC70-03 enligt VADIS så är det samma filter avsett för marknaderna jag nämnt ovan. Det finns ett annat filter (som jag inte vet om det har skumgummi), men det är avsett för andra marknader där det också är en annan luftburk även om det kanske rent fysiskt passar. Om man har gjort ändringar under de två sista åren vet jag inte då jag inte bytt något filter på ett tag. På filter från andra leverantörer så kan jag faktiskt inte minnas om det finns skumgummi på alla, Biltema hade det inte sist jag kollade men annars vet jag inte.

Mitt senaste bytta filter:
Bild

Vad det gäller sommar respektive vinterfilter så är det iofs så att filtret som enligt VADIS skall passa enbart är kalla marknader (Norden + Kanada), men att kalla det för sommar respektive vinterfilter är nog att ta det en aning långt, speciellt eftersom filtret för varma marknader skall matchas med en annorlunda luftburk.

/Thomas
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Drag bort skumgummit. Ett pappersfilter renar bra i alla väderlekar och filtret sitter ju bra och skyddat mot större partiklar.
Användarvisningsbild
av Funk
dieselmagnus skrev:Drag bort skumgummit. Ett pappersfilter renar bra i alla väderlekar och filtret sitter ju bra och skyddat mot större partiklar.
Tja sådär spontant känns det så. Men jag undrar om inte meningen är att skydda mot de större partiklar som kommer in i boxen, som synes på mitt filter på bilden så kommer det in lite prylar då och då. Och filterburken var garanterat inte tom.... Jag kör idag med ett tvättbart filter som inte har något skydd och det fungerar givetvis, men jag undrar ändå om det inte kan vara bra att behålla skumgummit på, efter 6000 mil som är bytesintervallet på min bil kanske det skyddat bättre än öppet papper. Inte på grund av dåliga filteregenskaper utan som ett rent mekaniskt skydd...och troligen slösar inte Volvo på detta i onödan.

/Thomas
Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenhår[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna kö[…]

Det är en sådan jag menar. Men den jag […]