NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av carfreek
Jag snackade med en kille på Bilia som tar hand om garanti ärenden och kom överens med att jag tillsammans med deras verkstadschef ska provköra min bil för att försöka lokalisera felet. Sedan ska jag lämna min bil och få en hyr bil medan de fixar den. Om det inte går fixa ska de ta diskussion med motor tillverkaren. Det känns som en lång process men det är bara vänta och se med tålamod.
av Cee_Bee
Du har iaf tur som får låna en bil under tiden som felsökningen pågår...
Min verkstad (också Bilia) vill ha bilen och köra den tills problemet uppstår vilket kanske kan dröja någon månad, dock utan att jag får låna någon bil under tiden.

Verkstaden har iaf en teori om vad problemet är, och det skall vara när man går från bensin till etanol.
Dom har tydligen sett fler med samma problem.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Har märkt att min 1,8F -09 börjat gå lite ryckigt ibland och när jag "frihjular" utan växel så hoppar varvräknaren mellan 800-1000 rpm. Har inte brytt mig mer om det, utan tänkt ta det den dagen det möjligtvis blir värre.
Bilen har dock aldrig dött för mig. Och det är nu 6 månader sedan jag körde på ethanol senast.
Trodde ett tag att det är kopplingen som rycker när jag startar på ettan.

Allt detta pluss att den känns lite slöare och att den börjat dra en dl mindre per mil (vilket iofs bara är en fördel) inträffade efter första servicen. Om och hur det har något sammband är det nog ingen som kan svara på.

Så jag undrar om det kan vara samma problem med min bil som med era?
Användarvisningsbild
av ThomasT
_lucifer_ skrev:Har märkt att min 1,8F -09 börjat gå lite ryckigt ibland och när jag "frihjular" utan växel så hoppar varvräknaren mellan 800-1000 rpm. Har inte brytt mig mer om det, utan tänkt ta det den dagen det möjligtvis blir värre.

Så jag undrar om det kan vara samma problem med min bil som med era?
Det är samma problem som jag, carfreek och många andra har.

Jag väntar på svar från ytterligare en person på upplands så får vi se vad han säger.

.
av carfreek
Bilias vstmästare provkörde bilen tillsammans med mig imorse och fick se hur motorn varvar upp och ner när man fri rullar. Konstigt nog blir det mycket bättre när kopplingen är nedtryckt. Vi åkte till vstn och laddade upp den senaste programvaran. Vi körde tillsammans igen och felet är kvar. Nu ska de ta upp den med bil tillverkaren (Volvo) och se vad de har att komma upp med.

Det är väldigt irriterande att det blir så på en så pass ny bil (fyra mån). Bristande kvalité eller rena otur???
Användarvisningsbild
av ThomasT
carfreek skrev:Konstigt nog blir det mycket bättre när kopplingen är nedtryckt.
Det är inte alls konstigt då man mappar in ett grund moment när kopplingen är ned tryckt för att "gamla tant stina" ska komma iväg lättare i starten.

Jag tycker fortfarande det är extremt konstigt att inte alla verkstäder känner till dessa problem...

.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Måste rätta mig själv... när jag rullar på utan växel i så hoppar varvräknaren mellan ca: 400-1200 rpm.
Märkte även att oljenivån var lite konstig... den gick långt upp på oljestickan. Tänkte kolla igen när man haft bilen stående ett tag på jämn mark, men glömmer alltid bort att göra det.
Verkar som att Volvo inte vet hur mycket olja som skall vara i motorerna. Gången innan jag servade hos Volvo så hade dom inte skruvat på locket på broms/servovätskebehållaren.
Användarvisningsbild
av ThomasT
carfreek skrev: Nu ska de ta upp den med bil tillverkaren (Volvo) och se vad de har att komma upp med.
Har du fått någon återkoppling?

.
av carfreek
ThomasT skrev:Har du fått någon återkoppling?
Nej, jag har inte fått än.
av carfreek
carfreek skrev:Har du fått någon återkoppling?
Verkstan håller på diskutera med Volvo fick jag höra i fredags. Det verkar som att Volvo har ingen lösning på problemet tillhands. De vill att jag ska vänta lite tills motor tillverkaren kommer med lösning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare