Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av George
Servicelampan har börjat tändas på min v70 glt -99:a fast den servades för ca 500 mil sedan. Är det något "kännt" problem som spökar eller kan det verkligen vara dags för service så snart? Oljan är fin och genomskinlig i alla fall.

En annan sak som pågått i ett par veckor nu är att när jag saktar ner för att stanna vid tex ett rödlyse och har frkopplat och bromsar ner så går varvtalet ner till ca 500, men då jag stannat så går den upp igen till tomgångsvarvtal. Vad kan detta bero på? Kan det vara relaterat till indikationen om service på något sätt?

/George
Användarvisningsbild
av Loner
har verkstaden/du glömt att släcka lampan?
av Perra N
Hur lång tid har gått sedan du servade den? För den går ju på tiden med, så är det ett år sedan och du kört 500 mil, så är det dax ändå. Är det inte länge sedan, får du be verkstaden släcka den till dig.
Att den gå ner vid frikoppling, kan bero på smuts i spjällhuset eller tomgångsmotorn. Prova att rengöra dessa, och kolla alla vakuumslangar när du ändå håller på.
Användarvisningsbild
av George
Servicelampan har bara varit tänd de senaste två veckorna.
Bilen servdes av förra ägaren för ganska exakt ett år sedan. Sen körde han bara 100 mil med den på ett halvår och jag har kört drygt 400 mil under det halvår jag ägt bilen.
Menar du att servicelampan automatiskt tänds efter ett år även om man inte kört 1500mil som är intervallen mellan service:arna?
Om så är fallet, varför?
Om nu oljan är fin och klar och bromsarna tar bra, behöver man då bry sig om att servicelampan tänds? Eller är en tänd servicelampa ALLTID en indikation på att man VERKLIGEN behöver serva bilen?
Det är inte det att jag vill dumsnåla, men jag vill inte heller lägga ut pengar på service om det inte behövs bara för att volvo lagt in en automatisk tändning av servicelampan efter ett år (om det nu är så).
Alltså, kan jag vänta till 12000 mil innan jag servar bilen eller ska jag gå på vad lampan indikerar?

/George
av Frigge
George skrev:Servicelampan har bara varit tänd de senaste två veckorna.
Bilen servdes av förra ägaren för ganska exakt ett år sedan. Sen körde han bara 100 mil med den på ett halvår och jag har kört drygt 400 mil under det halvår jag ägt bilen.
Menar du att servicelampan automatiskt tänds efter ett år även om man inte kört 1500mil som är intervallen mellan service:arna?
Om så är fallet, varför?
Om nu oljan är fin och klar och bromsarna tar bra, behöver man då bry sig om att servicelampan tänds? Eller är en tänd servicelampa ALLTID en indikation på att man VERKLIGEN behöver serva bilen?
Det är inte det att jag vill dumsnåla, men jag vill inte heller lägga ut pengar på service om det inte behövs bara för att volvo lagt in en automatisk tändning av servicelampan efter ett år (om det nu är så).
Alltså, kan jag vänta till 12000 mil innan jag servar bilen eller ska jag gå på vad lampan indikerar?

/George
Rekomendationen är att man byte olja o filter varje år om man inte når upp till riktiga intervallet.
Lampan har 3 parametrar den tänds efter :

1 År
750 motortimmar
1500 mil
Det som först uppnås.

På en bil som gått så lite sen senaste skulle allafall jag rekomendera
olja o filter byte.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av George
Ja det kanske är vettigt. Räcker det med olja och filterbyte eller ska jag göra om 10500mila servicen?

/George
av Frigge
George skrev:Ja det kanske är vettigt. Räcker det med olja och filterbyte eller ska jag göra om 10500mila servicen?

/George
Finns ingen anledning att göra om 10500 servicen. Olja filter + ev kupeluftfilter räcker.

/Fredrik
av Perra N
Anledningen är att oljan kan se ok ut, men efter ett år har oljans egenskaper försämrats, även om inte bilen rullat mer än 500 mil. Så huvudsaken är att ge motorn nytt blod och ny njure. :wink:
Användarvisningsbild
av George
Tackar för tipsen.
Dock undrar jag över tre saker. Gasspjällhuset, hur rengör man det? I min HAYNES manual kan jag inte hitta det. Är det någon som har elektronisk dokumentation kring detta? Gärna med bilder, eller kan någon tipsa om någon manual som är mer utförlig än HAYNES?

Det andra jag undrar över är vilken olja jag ska använda. Jag har varit inne på det förrut och fått diverse olika svar, allt från att jag kan använda en bra mineralolja, eller en halvsyntetisk (ett tips från en som servar taxibilar) till att jag BARA får använda Mobil1 (som rekommenderas av volvo, men är svindyrt). Det är ju lite svårt att fatta "rätt" beslut när man inte har erfarenheten.

Det tredje jag undrar är om man själv kan släcka servicelampan efter att man bytt olja och filter eller måste en verstad göra det? Jag har ingen egen obd2 utrustning.

/George
av ermik
George skrev:Tackar för tipsen.
Dock undrar jag över tre saker. Gasspjällhuset, hur rengör man det? I min HAYNES manual kan jag inte hitta det. Är det någon som har elektronisk dokumentation kring detta? Gärna med bilder, eller kan någon tipsa om någon manual som är mer utförlig än HAYNES?

Det andra jag undrar över är vilken olja jag ska använda. Jag har varit inne på det förrut och fått diverse olika svar, allt från att jag kan använda en bra mineralolja, eller en halvsyntetisk (ett tips från en som servar taxibilar) till att jag BARA får använda Mobil1 (som rekommenderas av volvo, men är svindyrt). Det är ju lite svårt att fatta "rätt" beslut när man inte har erfarenheten.

Det tredje jag undrar är om man själv kan släcka servicelampan efter att man bytt olja och filter eller måste en verstad göra det? Jag har ingen egen obd2 utrustning.

/George
lampan släcker du lätt själv , sök på forumet så hittar du säkert proceduren.

Olja kan du gott köpa på Biltema , dock måste det vara deras HELSYNTET , 5w40 eller 5w50 ( den senare om du vill ha tolerans för lite högre temperaturer ) , oljan är samma som statoil säljer under namnet laserway.

Filter skulle jag köpa på volvo , glöm inte att be om packningen till oljepluggen samtidigt.

Lycka till!

// ermik

Att sälja en bil som är problemfri, bara[…]

Hjuksprut som "äter" på f&aum[…]

Låter som glapp eller fel i givardel, byte a[…]

Testat med injection cleaner? Kompressionsprov gjo[…]