Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Vet att detta diskuterats tidigare på forumet men hittar ingen separat tråd om just detta.

Min idé är att koppla om så att dimljusen tänds tillsammans med helljuset. Kopplar i så fall med ett relä som man gör när man kopplar in vilka extraljus som helst.
Kommer ju då i och för sig att förlora dimljusfunktionen. Men hur ofta har man nytta av den? Jag har inte det särskilt ofta i alla fall.

Sen tar jag bort den lilla skärmen som sitter i reflektorn som är till för att det inte skall blända.
Till sist gör jag en xenonkonvertering och justerar in det så att det lyser åt rätt håll.

Förstår att det knappast kommer bli nåt som lyser långt men om det kunde ge lite bättre bredd kanske.

Någon som testat? Vad tror ni. Är det värt att prova eller totalt meningslöst?
Måste ju ha nåt att pilla med på bilen :)
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
På min 740 har jag volvo orginal dimljus i spoilern, de är kopplade med volvos kabelstam för dimljus, så att förutom funka som dimljus ska göra så tänds de även med heljuset.
Den breda ljusbild som de har är jag nöjd med, lyser upp dikena riktigt bra, och den avskärmning de har är ingen nackdel, blir bara massa ljus upp i trädtopparna till ingen nytta om man tar bort dom.
Och för den skull så har jag 3st big nick i fronten som lyser upp det som behövs framåt....
Användarvisningsbild
av Tomas88
Som de är nu så gör det ingen nytta att tända de tillsammans med helljuset. Blir bara lite extra ljus mitt framför bilen.
Men med xenon kanske...

Det är klart att det är ju en fördel om man slipper knipsa av avskärmningen så att man lätt kan återställa det vid en eventuell försäljning eller om man vill återställa det till orginal av någon anledning.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag tycker det blir lite för ljust precis framför bilen med dimljus, ljus på vägbanan inom 3-4 m stör mer än det gör nytta.
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]