Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
som rubriken säger har någon erfarenheter av nitrogen (kvävgas)?
har bara hört om det på tunga sidan flyget formelbilar använder det.
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
fördelen är att däcktrycket inte ändras lika mycke mellan kallt & varmt däck.
nackdelen är att du inte kan fylla varsomhelst du kan ju nämligen fortfarande råka ut för att bäcken tappar luft, så du måste ju fortfarande kola luften lika ofta, men d är låst att kolla på rätt ställen.
Användarvisningsbild
av isak
tack brayny o car man.
var vad jag sökte.
isak
Användarvisningsbild
av leiwi
CarMan skrev:fördelen är att däcktrycket inte ändras lika mycke mellan kallt & varmt däck.
nackdelen är att du inte kan fylla varsomhelst du kan ju nämligen fortfarande råka ut för att bäcken tappar luft, så du måste ju fortfarande kola luften lika ofta, men d är låst att kolla på rätt ställen.

inte helt riktigt , en av dom största fördelarna med nitrogen fyllning i däcken är att dom håller trycket betydligt bättre. detta beror på molekylstorleken.
har kört med detta i mer än ett år utan att behäva komplettera fyllningen
Användarvisningsbild
av CarMan
möjligt att dom håller bättre, men det kan du ju inte veta, du bör ju regelbundet kolla däckstrycket om du inte ska slita ner dom onödigt fort (vilket sker om det råkar vara lågt tryck) & om du ska kolla så bör man ju besöka "rätt" ställe för detta

sen om man nu är petig med sina däck o inte vill nöta i onödan så ska man ju ha olika ringtryck beroende på hur tungt lastad bilen är.

Vi som bar vanig luft i våra däck, hur ofta fyller vi på/ sesång???
Användarvisningsbild
av isak
det är dit jag vill komma med. hur mycket har det sjunkit på året? vad kör dumed för tryck, enS80 -V70 kan väl kvitta? jag har 3,50 i mina mich- 205 65 15.
har även märkt att tryckförlusten är större då man ligger på däcktillverkarens rekomendation. vinterdäcken är väl inte lika högprioriterat men det blir ju rn ny varmsäsong med en ny uppsättning däck.
isak

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]