Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dhanjel
Har varit och testat, diskuterat och i princip bestämt mig att byta från vår S40 1.8F -07 upp till en V70 II 2.0F, men innan ett beslut tas helt behöver jag er kompetens och svar på ett par frågor.

1. Vilka serviceintervall är det. Är det var 1000:e mil där varannan är mindre?
2. Finns det några trim-kit till denna eller är något på väg? Framöver kanske man vill få upp vridmomentet lite :)
3. Kan man i efterhand montera backsensorer? Isåfall, vad kan det gå på ungefär?
4. Någon som har en iPod docka som kan kommentera lite om det är värt de tusenlappar det kostar att montera.
5. Bilen har ett par månader nybilsgaranti kvar. Kan man innan denna tiden går ut köra in till en bilbesiktning och be dom grundligt kontrollera bilen, för att på så sätt få Volvo att fixa ev. fel innan tiden går ut?

Utöver ovanstående frågor har jag lite problem att välja vilken av nedanstående jag ska köpa. De kostar alla exakt detsamma, men skiljer i mil, uttagningsdatum och om de har dragkrok eller ej.
Kod: Markera allt
Mil	RegDatum  Drag
4900	2008-02-07	Ja
4607	2008-02-27	Ja
3554	2008-05-22	Nej
4246	2008-02-26	Ja
3970	2008-05-22	Nej
Dragkrok är inget krav från vår sida, bara ett plus. Och kanske ökar värdet lite vid en framtida försäljning.
Vilken hade ni valt och varför?

På den som gått 3554 mil fick jag info om att senaste servicen var vid 1900mil. Har de då hoppat över 3000:mila servicen?
av Lövet
Trimmöjligheterna i 2,0F är i stort sett obefintliga eftersom det är en sugmotor. Det blir helt enkelt för dyrt i förhållande till den potentiella effektökningen. Vill man ha mer effekt är det nog 2,5FT som gäller.

När det gäller miltal på bilarna så verkar det inte skilja mer än 1000 mil och det är ingen som kommer påverka priset begagnat sedan. Att välja en med dragkrok får större positiv effekt så gör det om du har möjlighet.
Användarvisningsbild
av AndersP
Ta den med den senast dokumenterad service + drag
IPOD-interfacet har "bra-att-ha" men finns det aux-ingång blir det exakt samma ljud upplevelse från IPODen iallafall. Med AUX styr du IPODen med IPODen, med USB-ingången styr du med rattknappar eller de som sitter "på radion".
Självklart kan du låta testa bilen och utnYTTJA GARANTIN, men välj Motormännen, dyrare och bättre. Motormännen utgår ifrån att bilen ska vara helt perfekt, Bilprovningen utgår ifrån vad som är normalt för denna bil och år.
Jag lät testa en gammal Saab :oops: och den var otroligt fin för "sin ålder" så köparen belv eld och lågor, medans Motormännen (på en annan bil) klagade på en massa smågrejer, så den köparen blev också eld och lågor och ville då pruta.....
Användarvisningsbild
av CarMan
kommer aldrig att finnas trimm till denna. provkör noga, o se om motoreffekten motsvarar dina behov.
service intervalen är 1500 mil eller 1 år om jag inte är helt ute o cycklar.
Användarvisningsbild
av AndersP
dhanjel skrev:Ja motoreffekten är helt ok för mina behov, motsvarade det jag har idag i min s40 1.8f ungefär. Men alltid intressant att veta möjligheten.
Ett annat tips är att provkör inga starkare motorer, då blir du såld på dem.
Är du nöjd så är du
Jag hade säkert nöjt mig med en 2.0 också men så provkörde jag en starkare motor och då var det kört :lol: och dyrare :P
av dhanjel
Har haft en 2.5FT som lånebil och visst är det klart med drag i den, men jag tycker inte det är värt den prisskillnaden. Jag ska mest ha en stabil bil att ta mig från A->B under många trygga år :)
av Arese
Gillar du varvglada motorer? Kan du använda en växellåda? Kan du tänka dig att skruva upp volymen på stereon över 130 km/h?

Om svaret är ja på dessa frågor så tror jag att 2,0F duger fint. Många tycker att denna motor är för klen för V70 men det tror jag beror på att många tycker att varvtal över 4500 varv inte passar i en familjekombi. 2,0F har lite samma effektutveckling som 3,2:an eller V8:an - alla motorer som hamnat lite "på undantag" i Volvos lågvarviga sortiment.

Är man inte rädd för att ligga på lite så är 2,0F rätt ball faktiskt med vridtopp vid 4500 varv. Där hamnar man också om man lägger i trean för en omkörning i 90-100 vilket man ofta gör på svenska landsvägar. Enligt TV är V70II 2,0F lika snabb i omkörningsacceleration som XC70II D5. Kan vara intressant som jämförelse....

Jag föredrar bilar med hög effekt men mina 1000 mil i 2,0F var faktiskt över förväntan, såg fram emot varje omkörning så att man kunde varva in i pärleporten. Väljer du rätt däck får du dessutom bäst vägegenskaper av alla V70:s pga den lägre motorvikten.

Lycka till med ditt inköp!

Mvh
Arese
av dhanjel
En fundering återstår dock, kan man montera backvarnare i efterhand och vad kan det kosta? Nåt man ska förhandla ner priset på lite kanske när man köper den?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hej!

Serviceintervallet är tyvärr endast 1000 mil vilket egentligen inte är OK. Dock är det bara olja och filter vid de flesta bytena.

Har själv en 2,0F Summum och har faktiskt varit nöjd trots allt skriveri om en klen motor etc. Nu byter jag dock till en 2,5FT som kommer i November och visst är det stor skillnad men nog funkar 2,0F. Tror inte du blir besviken om du kommer från en 1,8F-motor. Man vänjer sig vid de högre varvtalen och V70:n är en av de bäst ljudisolerade bilarna på marknaden. Jag har laminerade rutor vilket sänker kupéljudet men å andra sidan 17-tums däck vilket höjer ljudnivån och däcken har jag dessutom 2,7 kilo tryck i vilket också höjer ljudnivån. (Har sneglat på vad Polisen använder:-)

Varför slå i en så svindyr olja[…]

Har följande problem med bilen ovan. Bilen r[…]

Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]

Blev 15mm bak, blev kaxig och köpte 20mm till[…]