Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SillyBear
Tjena

Hann bara fixa turboproblemet så kommer nu nästa

Började med att jag hörde att skavande ljud framifrån när jag backade ibland

Sen övergick det även till att låta när jag växlar upp och släpper koppligen och att låta när jag gasar till och sen bromsar

Ljudet är ett dunkade ljud från vänster sida fram

Nu på slutet har det även börjat låta ibland när jag svänger lite och har växeln i

Har inte hört ljudet när jag har haft växeln ur någon gång

All hjälp uppskattas, håller på att bli tokig på min traktor
av SillyBear
Var och körde lite mer idag, blir bara värre nu så dunkar det i alla lägen utom när jag gasar

Spelar ingen roll om jag rullar med växeln i eller om jag rullar med friläge dunkar lite mycket endå
av SillyBear
Borde inte drivknuten sluta låta när man rullar på friläget?

Har hört talas om att s80 haft problem med att sprincen (stavning?) som håller fast drivknuten har hoppat lös
av putte62
Ett lite pinsamt tips och komma med, är hjulbultarna dragna? Hade själv detta fenomen då bilen varit på däckverkstad som förmodligen haft fel moment på mutterdragaren. Bilen var tyst vid accelearation, motorbromsning men även vanlig bromsning samt olastad sväng. Rakt fram frikopplat eller obelastad motor dunkade dock ena hjulet DVS motsatt symptom jämfört med knut eller lagerfel. Kunde dra alla bultar över 1/4 varv.

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]