Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Goolie
Har en fundering kring oljekylare till automatlådan i min V70 D5 AWD -06. Sitter det en sådan i bilen som standard på denna modell eller är det endast ett tillval om man ska dra tunga släp odyl?
av tapsa
Hej,
har 2 850-94 automat(4) med oljekylare och bytit olje vearje 4 år.
kan inte ens tänka mig det inte skulle vara en i D5AWD-06n,
se efter slangarna (2) som fins på vänstra sidan mellan lådan och kylare. :wink:
mvh tapsa
Antar att du har den 6-växlade automaten.
Då tror jag inte det finns någon större oljekylare, möjligen en liten som sitter bredvid motorns kylare.
På 850 & V70n med 4 & 5 växlade lådor sitter en oljekylare integrerad med motorkylare.

Dock så går den 6-växlade betydligt kallare, och generar inte lika mycket värme, finns även skydd i mjukvaran som ändrar växlingarna om oljan skulle bli för varm. Kör man dock mycket tunga släp, mycket i berg eller dyl. så rekommenderar jag att man byter oljan regelbundet.
Om oljekylare för automaten behövs överhuvudtaget framgår väl av instruktionsboken? Har bara sett det nämnas för äldre bilar. För riktigt länge sedan var det viktigt vid tungt drag, antagligen för att det inte fanns någon sofistikerad elektronik som kunde varna.
Skyddskåpa till avtagbar dragkrok.

Menar du den som man sätter i delen som sit[…]

Dörrlås under vintern.

Hej, Har en XC60 B5 som rullat 3000 mil, års[…]

Bakre länkarmsbussning

Eller så monterar man POWERFLEX (PFR19-191[…]

Köpa Autoplugin Therminal

@RobinH , Hej Robin, jag vill gärna köp[…]