Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av guran
Har nyligen köpt en V70 -01 2.5diesel svensksåld,kollade inte om det satt värmare i den då den som sagt var dels svensksåld dels kunde man få fram direktstart värmare på/av osv i displayen.Min fråga är ska jag jaga rätt på en orginalvärmare från nån skrot,eller rycka ut min eberspächer från min gamla bil( dottern fick bilen men använder ändå inte värmaren) värmaren från den gamla bilen köpte jag ny och monterade för två vintrar sen och den funkar bra.Fråga Eberspächern behöver bara signal för att gå igång,kan man låta bilens orginalsystem ge den signalen till värmaren samt dra igång kupefläkt osv som vanligt eller kommuniserar värmarstyrenheten med orginalvärmaren och sas kräver någon typ av kvittens? Jag som är nyfiken heter Göran och bor i Varberg
av guran
Ser när jag läser mitt eget inlägg att det framgår dåligt att det alltså inte satt nån värmare i bilen,nu skäms jag :oops:
av J.F.S
Är du helt säker på att du inte har en värmare? Har för mig att det är standard på dieslarna. Den sitter framför vänster framhjul. Du kan känna runt med handen och när du hittar en stor metallklump har du hittat rätt. :)
av guran
Har t.o.m haft bort stötfångaren,men är det inte konstigt att man kan få fram funktionen i displayen? Det är precis som att styrenheten och programvaran fanns där men inte själva värmaren.
av J.F.S
Ok, då har du verkligen kollat! Låter ju som att någon plockat bort den eftersom du har menyerna.
av PeterR
Haha lustigt, jag har råkat ut för samma sak. jag skulle reparera en värmare åt en kund, men när kofångaren väl va nere fanns d ingen värmare, men somsagt menyerna fanns :roll: . Det hade aldrig suttit nån där heller för allt runtikring som bränslerör i fästen odyl fanns inte heller o kontakten med sin plugg satt prydligt på sin plats.
Möjlig förklaring: import från annan marknad,mjukvara har lagts in i tron att värmare fanns, funkade inte, pengar tebax men inte borttagning av mjukvara, nån annan kanske vet nåt annat.?
av guran
Det stämmer det satt en plugg i kabelkontakten som jag tror är till värmaren,inga fästen satt där heller eller bränslerör osv .Det finns en värmare till en 05 eller 06a på blocket hyggligt komplett för 4papp tror ni det kan gå att få ihop nåt av det? Elller ska jag rycka ut värmaren ur min gamla bil,frågan är då kan man köra en annan värmare än orginal med bilens eget system kollade i haynes elschema där såg det ut som att värmaren inte komuniserade med bilen dvs skickar bara en enkel elektrisk signal typ 12v när värmaren ska gå
av PeterR
Du kan inte använda bilens startfunktion då den e can-bus styrd tror jag, (men e inte helt säker).Dom Eberspächer jag monterat i V70N har iaf blivit med separat tidur
//Peter
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja, värmaren pratar CAN, så det går inte heller (iaf på ett enkelt sätt) att få igång en VOLVOvärmare i en annan bil. Beroende på vad som menas med "hyggligt komplett" tror jag det är bäst att köpa en beg original. Det det är ju ganska förberett i bilen för den plus att du kan använda inbyggd timer. Vill minnas att den mjukvaran inte var helt gratis heller.

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]