Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sluta upp med alla korkade liknelser. Vi pratar om något här som ger väsentliga fördelar och den enda nackdelen är så långsökt att ingen ens kan komma på att det hänt.
Varken airbag, bälten, abs, är något som ger några nackdelar så varför skulle jag vilja leva utan? Samma sak med laminerade rutor.

För övrigt kan jag inte ens i min vildaste fantasi greppa vad ditt sista stycke ens har med tråden att göra.
ja, men det är ju roligt att läsa alla konstiga argunemt.

en volvo kan inte låsa dörrarna om nyckeln är i, så det som hände Bitez kan intehända.
sen det här om bilen hamnar uppåned i ett dike, som synes är bara det ovanligt, men sen att man desutom inte ska kunna öpna dörrarna är ännu ovanligare (uppen barligen gick det ju gå ut genom dörren i Freddan1 exempel.
men om nu bilen varit titare i diket så dören ite gått at öppna, var är då rutan ? Jo den är ju nedåt ner i diket o förmodligen är et ännu svårare att gå ut genom den än att sparka på dören tills dörrbågen är tilräckligt krökt för att du ska komma ut.

men vist är det både för & nackdeler med det mästa, kan bar inte komma på en enda med nackdel just nu som håller.
Intressant. Jag visste inte att det skilde så mycket i ljudvolym. Men det är helt klart så att mycket ljud kommer in rutvägen. Skulle vara intressant att veta om den V70II som Vi Bilägare ansåg vara den näst tystaste bilen efter Lexus LS600 hade laminerade rutor. Det var en 2,0F som testades med 16 och 17 tum.

Jag körde ett tag omkring i en BMW 540 touring med dubbelglas och jag tyckte inte att den var tystare än en 528 sedan med enkelglas, men då hade 540:n 18 tum (265) och 528:an (ja, det är faktiskt sant...) 15 tum (225), sedanen är dessutom tystare än kombin och frågan är om inte sexan i 528 är aningen tystare än V8:an i 540. Hur som helst så är det alltid svårt att jämföra två bilar som inte är helt identiska i övrigt, även om en V70II 2,0F med laminerade rutor är extremt tyst rent dB-mässigt så hörs ju motorn och den låter ansträngd över 110! Och "fel" däckfabrikat och kanske ännu värre, slitna däck, kan göra mycket för ljudet...
PH
press bilar brukar man se till att dom har "rätt" utrustning...
Det här med att en volvo aldrig kan låsa sig själv. Nu är det bara en fråga och inte ett "smart ass" inlägg. så inga påhopp tack :)

I stereon kan man ju ratta till ngn form av inställnings menyn. där kan man ju välja om man vill ha "automatisk låsning". Jag har aldrig vågat prova det i min gamla, men är det inte samma princip, att dörrarna låser sig automatiskt vid körning, eller då man står still och klappar igen dörren? Jag har nämnligen alltid trott så. Så den toyota jag nämnde hade visst ngn sådan funktion att dörr fanskapen gick i lås, så fort alla dörrar var stängda!.

annars så håller jag med gänget som är för lam. rutor. Man kan köra som en gud och ändå krocka, så det här argumentet med "du kanske aldrig krockar...." är bullshit. Olyckan kan vara framme när somhelst, varsom helst och för vem somhelst. Men att olyckan skulle innebära komplikationer då man har lam. rutor köper jag inte. Har man smällt så det visslar om det kan man lam. rutor, eller inga rutor alls, jag tror man sitter lika mycket i skiten!
av JHg
Dörrarna låser sig när du passerar 7km/h.
JHg skrev:Dörrarna låser sig när du passerar 7km/h.

ahaaaa.... :D Tack för tipset! Jag som alltid var skraj för det där. Men då var det ju rätt sjysst ju... ska aktivera funktionen då nya bilen kommer!

tack tack :D
JHg skrev:Dörrarna låser sig när du passerar 7km/h.
Ok. Jag kanske tänker fel, jag kan inte förstå varför bilen ska låsa sig när man kör.
Jag vet att något tyskt märke (kommer inte ihåg vilket) istället låser sig när man saktar ner och stannar.
Detta för att slippa rån där de rycker upp dörrarna när man stannar till.
Någon som vet mer i frågan?
Det är knappast premium att höra dörrarna låsas upp och låsas om vartannat om man kör stadstrafik e.d., därför är väl dörrarna låsta hela tiden. Jag kan tänka mig att dörrarna låses upp automatiskt vid en olycka/krock..?
Jag har nyss bytt från en V70II utan laminerat till en V70II med laminerade sidorutor. Kan inte säga att jag (givetvis subjektivt) märkt någon skillnad på ljudnivån. Tveksam om jag kommer välja till det nästa gång.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]

Ja visst fungerar det. Tänk bara på att[…]

Castrol EDGE Professional V 0W-20

Någon som vet var man kan köpa de[…]

Trasig Renault Scenic