Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jimDK
Stefanito skrev: märkte att min farthållare inte fungerar längre, jag fick det inte att lysa Cruise när jag tröck på knappen.

Stefan
Det är mycket vanligt när det är problem med luft beräkningar i motor styrningen(computer).
det kommer tillbaka igen när annat problemet är löst :)

Det indikerar att datorn har lagrat information om att det finns problem==>är lagrat koder.
Användarvisningsbild
av Stefanito
Hej igen, Jag prövade att sätta tillbaka gamla lmm utan att koppla bort batteri och dra bort säkring 23 efteråt, bilen gick precis som innan, inga problem på tomgång, farthållaren funkar igen, det är bara dom förbannade ryckningarna när man accelerar. Jag ger snart upp alltså. Verkstaden jag lämnade in bil för kamremsbyte läste av felkoder på samma gång och enligt han så fanns det inte några alls lagrade, och då har han en riktig dator för bilar och inte nått billigt biltema krafs.

Det konstiga är att jag har 2 likadana lmm, båda numren stämmer överens på dem. Om nu min gamla var trasig, varför går den då bättre än med den nya som skulle fungera. Är det nått annat som hör ihop med lmm..skumt skumt..

Stefan
av Chryddan
Ryckningarna vid acceleration kan bero på att tändstiften är defekta, jag har haft samma problem att bilen ryckt vid fullgaspådrag särskilt på 3:ans växel och uppåt..Jag rekomenderar NGK stift från Mekonomen eller dyl.
Det är värt ett försök :!:
Användarvisningsbild
av Stefanito
Chryddan skrev:Ryckningarna vid acceleration kan bero på att tändstiften är defekta, jag har haft samma problem att bilen ryckt vid fullgaspådrag särskilt på 3:ans växel och uppåt..Jag rekomenderar NGK stift från Mekonomen eller dyl.
Det är värt ett försök :!:
Detta händer på alla växlar oavsett varvtal, det har liksom bara med gasen att göra, får bilen dra hårt så rycker den inte, släpper man gasen och motorbromsar så rycker den inte, det är bara när man ligger mellan jämn gas och lätt gasning. Kör jag upp på motorvägen och lägger i farthållaren i 110km/h så rycker den lite en stund, ska man göra en lång körning så försvinner ryckningarna tills man saktar ner och börjar använda gasen igen.

Killen jag pratade med på volvo han trodde inte det var spjällhuset eller lmm, han trodde snarare att det var gaslägesgivaren, vart sitter den och vad kostar en sådan?

Stefan
Användarvisningsbild
av Stefanito
Hej igen, jag har fått en felkod nu efter jag stoppat i den nya luftmassen och jag har bara läst av den med biltemas felkodsläsare.

P0102 Mass or Volume Air Flow Circuit Low Input

Vad betyder denna? är det luftmängden eller strömmen den syftar på?

mvh
stefan
Användarvisningsbild
av jimDK
förmodligen beräkning av luftmängd som mottagat felaktig input från sensor.
om luft-mass-måtaren (LMM) ger för lite spänning/för lite signal, da ser man felen.

det låter väldig mycket som LMM,hmmmmm.. :roll:
http://www.obd-codes.com/p0102

andra LMM (från skroten) var tydligen bruten/kass, kanske den bästa satsningen är att prova en annan LMM :?:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]

Lyfta bilen

Går det på Volvo XC60 att använda[…]

Styrservo V70 2010

Bilen har varit trögstyrd på låga[…]